Herkelås - Tjøme, 229/404 (30.11.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Herkelås (80m) 30.11.2016
Visits of other PBEs Herkelås fra vest parkering (21m) 30.11.2016
Siden Tjøme hadde fått en ny kommunetopp, så ble det en ny tur for å få Vestfoldlista komplett igjen for tredje og forhåpentligvis siste gang:) Fra E18 fulgte jeg skilt mot Tjøme. Tok av fra RV 308 ved skilt mot Grimestad og fulgte denne veien ett lite stykke, passerte innkjørselen til Gjervåg motorbane og tok neste grusvei på venstre side som gikk over ett jorde. Fulgte veien over jordet og parkerte på en stor parkeringsplass, Herkelås fra vest parkering, veien fortsetter videre, men det var ikke langt til stistart så greit å parkere her. Det blir mørkt tidlig for tiden så måtte på med hodelykt før jeg fulgte veien til stistart der det sto skiltet mot Herkelåshula, fulgte sti en som sto på kartet på gpsen min og holdt til venstre i neste kryss der det var skiltet mot høyre til Herkelåshula og så til høyre i krysset etter der. Mistet stien i mørket, men det var en bred uthogd gate som jeg fulgte oppover og like før toppen kom jeg inn på stien igjen, og fulgte denne til topps der det var skilt, postkasse og stor gravrøys som jeg klatret til topps på. Brukte under 15 minutter opp. Stjerneklart, men ingen måne å se så den eneste utsikten jeg fikk var lys fra bebyggelsen. Gikk rundt litt på toppen før jeg snudde og fulgte gps tracket mitt tilbake til bilen. Gikk litt innover mot Herkelåshula, men snudde ganske kjapt, for heller komme tilbake i dagslys en gang og se hvor den stien fører hen. Brukte totalt 37 minutter på turen inkludert en ett godt opphold på toppen.
Ved gravrøysa på toppen av Herkelås

Skal si

Written by Olepetter 02.12.2016 17:51

du samler! Nå begynner til og med jeg og svette...

Sv: Skal si

Written by Sola19 04.12.2016 10:28

He he, ingen grunn til bekymring, flere år til jeg kommer meg på 80% :)