Hørsfjell - Bamble, 228/404 (29.11.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Hørsfjell (288m) 29.11.2016
Visits of other PBEs Hørsfjell parkeringsplass (29m) 29.11.2016

Tok av fra E18 ved Bamble kirke, skiltet mot Høen, og kjørte en small svingete vei og tok etterhvert til venstre i kryss mot Flåte. Parkerte på den store parkeringsplassen Hørsfjell parkeringsplass, 20 kroner i parkeringsavgift. Etter å ha satt fra meg bilen fortsatte jeg til fots videre langs veien gjennom den lille bygda til skilt med Heistadvegen 722, innkjøring forbudt og ett lite treskilt med Hørsfjell. Fulgte denne grusveien innover, passerte en skogsbilvei på høyre side etter ca 300 m skiltet Bamblefjell og Hørsfjell, men fortsatte på veien gjennom ett gårdstun og kom etterhvert til ett kryss skiltet med Hørsfjellvegen og Svartkjennvegen. Holdt til venstre her og fulgte veien så godt som til endes der stien siste biten opp til toppen startet. Mange inforskilt langs veien som fortalte om stedene man passerte. Var snø, men for det meste hard og fin å gå på. Fulgte denne stien opp til den store varden på toppen der det er kjempefin utsikt. Nøt utsikten og solnedgangen og fikk skrevet meg inn i boka i postkassa plassert på ett stort tre like ved varden. Hadde sett på ut.no at det gikk ann å gå en rundtur https://www.ut.no/tur/2.2142/ så jeg bestemte meg for å forsøke en rundtur. Gikk litt tilbake på stien til ett tre der det var hengt opp ett informasjonsskriv om Hørsfjell og pil oppover til toppen og mot en sti til venstre. Jeg tok stien til venstre og fulgte denne nedover, gjennom ett hogstfelt og kom etterhvert ned på skogsbilvei som førte meg til krysset Hørsfjellvegen/Svartkjennvegen der jeg tok til venstre tidligere. Da var det bare å følge veien ned til bygda igjen og finne parkeringsplassen. Brukte en time og ti minutt til toppen og to timer og 20 minutter tilsammen på turen.