Ringkollene i AurskogHøland (28.11.2016)  3

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Gardertoppen, Fet (170m)
Endpoint Gardertoppen, Fet (170m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Søndre Ringkollen (350m) 28.11.2016 12:52
Nordre Ringkollen (380m) 28.11.2016 13:12

Fri, godt vær og sykkelføre er de tre tingene som gjør det enkelt å ta seg en tur ut i naturen. I nærområdet til der jeg bor er det ikke så mange røde topper jeg ikke har besøkt. Nordre Ringkollen i nabokommunen AurskogHøland er imidlertid en slik som attpåtil ligger innenfor sykkelavstand. Jeg har piggdekk på en hybridsykkel så da ble denne valgt selv om jeg egentlig burde valgt terrengsykkelen i dag - sikkerheten først.

Jeg startet såpass tidlig at jeg hadde mange dagslystimer å bruke og syklet Hølandsveien nesten til kommunegrensen til AH, fulgte så en skogsvei og gjemte sykkelen i krattet etter ca 20 km. Veldig fint i marka nå. Litt frost i natt slik at myrene har begynt å bli hard på overflata og stillestående vann har fått noen millimeter ishinne. I dette området er det mange navn som har med bjørn å gjøre - Bjørndalen, Bjørnhikollen m.fl. - og dermed har jeg grublet en del på om bjørnen har gått i hi eller om jeg risikerte å møte på en vintersulten krabat. Ingen bjørner og heller ikke noen andre dyr å se på denne turen - legger en vesentlig del av skylden for det på den skranglete sykkelen som effektivt skremmer det meste.

Ferdig med begge Ringkollene, både den søndre og den nordre og da skulle turen gå videre til Hærfangkjerka og Herfangern samt tre små grønne topper til. Slik gikk det imidlertid ikke - jeg valgte av sikkerhetsmessige grunner å gå ned en bakke til Slorene, en myr med et traktorspor som jeg har fulgt på sykkel på sommeren. Jeg husker at vannet nådde meg halvveis til kneet men at jeg fint fikk til å sykle sist sommer. I dag antok jeg at med 3-4 mm is så ville jeg flyte oppå hvis jeg hadde god nok fart. Men, siden jeg var alene så tok jeg ikke noe unødig risiko og valgte å sjekke isen. Det var nok ingen muighet å sykle over så jeg måtte i stedet finne en vei rundt. Etter to timer klatring i kratt, bærende på en sykkel, var jeg endelig på fast mark på andre siden av myra. Sola hang da så lavt at jeg ikke hadde annet valg enn å sykle hjem. Nådde akkurat hjem da gatelysene slo seg på - neste gang tar jeg med lys til sykkelen.