Skumringstimen på Røysen - Larvik (26.11.2016)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Årkvisla p-lomme (60m)
Endpoint Årkvisla p-lomme (60m)
Ascents Røysen (147m) 26.11.2016 15:33
Visits of other PBEs Årkvisla p-lomme (60m) 26.11.2016

Dagen var definitivt på hell da jeg kjørte østover på E18 forbi Larvik. Egentlig var jeg fornøyd etter 2 turer vest for Larvik, men ennå ville det ta nærmere 1 time før det var helt mørkt. Jeg kunne rekke en bitteliten tur til... Så da svingte jeg av ved Ringdal og kjørte nordover på noen mindre veier til parkeringen ved Årkvisla. Jeg hadde nemlig hatt turen til Røysen (147) som en mulig "dessert" hvis jeg rakk. For dette er en veldig kort og enkel tur, og jeg beregnet rundt en halvtime totalt på den.

Jeg parkerte ved et postkasseskur som står i krysset hvor man svinger av til Årkvisla. Derfra fulgte jeg god traktorvei vestover mot Røysen (147). Siste biten opp mot toppen gikk jeg i lettgått terreng uten å se noen sti. Den går muligens et annet sted... På flatt og åpent terreng langs traktorveien litt før toppen lå det igjen noe hard snø, men på selve Røysen var det helt bart.

Det skumret på da jeg var på toppen. Jeg knipset et par bilder av varden som noen andre peakbookere har oppgradert tidligere i år, og returnerte samme vei tilbake til bilen. Innen jeg hadde kommet meg ut på E18 igjen, var skumring blitt til mørke. Jeg skulle ikke ha gått mye senere før hodelykt hadde tvunget seg fram. Og siden jeg ikke hadde med det idag, var det en grei tid å avslutte turdagen på.

På toppen av Røysen (147).
Toppvarden på Røysen (147).
Til venstre går traktorveien mot Røysen (147). Selve Røysen er høyden bak til høyre i bildet.