Hoven, Falken & Buktås - Larvik (26.11.2016)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Hoven p-plass (50m)
Endpoint Hoven p-plass (50m)
Ascents Hoven (201m) 26.11.2016 11:26
Falken (174m) 26.11.2016 11:54
Buktås (153m) 26.11.2016 12:38
Visits of other PBEs Hoven p-plass (50m) 26.11.2016

Igjen en lørdag hvor resten av familien var bortreist. Kona hos ei venninne, og barna skulle pynte pepperkakehus med fettere, kusine, tanter og mormor. Jeg hadde dermed hele dagen til egen aktivitet, og da ble det selvsagt turer, når muligheten byr seg sånn. Nå ville jeg kjøre litt lenger ned i Vestfold for å prøve meg på noen sørlandstopper. Jeg siktet meg inn mot Larvik kommune, og dit går det radig fra Drammen når fartsgrensen stort sett er 100-110 km/t.

Like etter passering Larvik svingte jeg av E18, og kjørte litt vestover på Sørlandske hovedvei (F30) forbi Vassbotn. Denne veien var stedvis temmelig glatt pga et rimlag, og i et par svinger kjente jeg bilen glapp. Bare å senke farten da gitt... Var jo faktisk kaldere her enn i Lier og Drammen! Rett før Hobekk tok jeg av F30, og kjørte noen meter sørover på grusvei til jeg så en parkeringslomme på venstre side. På motsatt side så jeg nå en kjerrevei skrå oppover mot Hoven (201).

Hoven (201)

Her var det ikke snakk om å gå seg varm før motbakkene! Oppoverbakke fra første meter, men flatere og en liten pustepause i et dalsøkk sørøst for Hoven. Der tok jeg av stien, og gikk i terrenget opp mot toppen. Svake tråkk oppover, og forøvrig greit å ta seg fram om man unngår de bratteste skrentene. Etter et drøyt kvarter sto jeg på dagens første topp:

Toppen på Hoven (201) er en ganske jevn og rund kul.

Falken (174)

Jeg kom meg ned til stien i dalen sør for Hoven (201) igjen. Stien delte seg, og jeg tok til venstre, rett mot sør. Nå ble stien langt mer gjengrodd, og busker og trær var våte. Jeg banket av det verste med stavene, men ble litt våt etter hvert. Stien delte seg igjen ganske snart, og nok en gang valgte jeg venstre vei, men det jeg nå fulgte var ikke lenger noen veldig tydelig sti.

Toppen av Falken (174) er omringet av bratte skrenter og stup med varierende høyde. Vestsiden som jeg skulle opp, er også preget av dette. Jeg siktet meg inn mot et område som så ut til å være fritt for loddrette stup ifølge detaljert kart med koter på 1 meter. Det valget var jeg heldig med, for der jeg ville opp, var det lagt ut tau. Her gikk det sti, men egentlig var tau unødvendig, for det er bare en bratt skråning. Dermed kunne jeg følge sti resten av veien opp til toppen på Falken (174), og slapp studering av kart for å finne farbar vei opp.

Toppunktet på Falken (174), med utsikt vestover.

Falken (174) er en fin topp. Utsikt vestover fra høyeste punkt, men særlig litt mot sør er det flott utsikt. Her stuper det bratt ned, og man skuer utover bl.a. Tverrfjorden. Jeg tok en kjapp pause her, før jeg fortsatte videre. Først samme vei ned stien og skråningen med tauet, deretter mistet jeg stien, men gikk i lettgått terreng til veien nede ved Tverrfjorden.

Utsikt over Tverrfjorden fra Falken (174).
Utsiktspunktet sør på Falken (174). En litt større varde her, og en presenning man kan ligge under så sant været ikke blir for ille.
Den bratte skråningen og tauet på stien til Falken (174).

Buktås (153)

Jeg vandret nå på Fagernesveien forbi Langklov (og ikke over husene, som GPS-sporet antyder...). Så inn i skogen og opp vestsiden på Buktås (153). Jeg peilet meg inn på en kløft, som viste seg å være fin å følge oppover til det flatet ut mot toppen. Riktignok gikk det tungt opp her siden jeg begynte å gå litt tom. Lenge siden frokost nå...

Toppen på Buktås (153) var mer som en ordinær skogstopp på Østlandet. Kort stopp her. Jeg hivde i meg litt nøtter og drikke, før jeg satte kursen mot bilen.

Høyeste punkt på Buktås (153).

Ned fra Buktås valgte jeg en rute flere andre her på Peakbook også hadde brukt - en smal kløft like nordvest for toppen. Denne kløfta var faktisk litt morsom, og cruxet var ei stor furu som hadde falt nedi kløfta. Her var det letteste å smyge seg under furua.

Furua jeg måtte krype under.

Siste biten ned til grusveien var lettgått. Deretter vandret jeg noen minutter på veien langs Vassbotnfjorden og innunder den stupbratte østveggen på Falken (174). Litt frostrøyk drev over fjorden og skapte trolsk stemning rett før jeg nådde bilen.

Østveggen på Falken (174). Burde være en utfordring for selv den djerveste klatrer.
Frostrøyken driver forbi foran Buktås (153).