Trollevassnibba - Sveio, 224/404 (22.11.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Trollevassnibba (432m) 22.11.2016 10:00
Visits of other PBEs Kleivo parkering (50m) 22.11.2016 10:00

Hadde vært på Siggjo på Bømlo og kjørte E39 sørover for å komme til Trollevassnibba. Tok av fra E39 rett etter jeg kom ut av den undersjøiske tunnelen, skiltet mot Valevåg. Etter ett lite stykke tok jeg til venstre mot Tittelsnes. Så stistarten er andre har gått fra veien, men her er det ingen parkeringsplass, kjørte derfor mot skolen for å parkere der som flere andre har gjort, men siden det var midt på dagen en vanlig hverdag så var det fullt på parkeringsplassen på skolen. Jeg kjørte sakte videre og lurte på hva jeg skulle gjøre da jeg plutselig så ett infoskilt med Trollevassnibba på en stor grusplass. Det viste seg å være en alternative sti til toppen der det er god plass til å parkere mange biler. Parkeringsplassen kalles Kleivo parkering. Den rødmerkede stein starter bak det røde huset, litt til venstre. Stien går først gjennom mosegrodd gammelskog der det til og med var en del kristtorn trær langs stien. Stien var i starten tørr og fin med noen litt gjørmete partier. Stien flatet litt ut og gikk over et myrområde der det var veldig vått og gjørmete selv om det var lagt ut klopper på de verste stedene. Her var det også stikryss med skilting mot Valestad (der de fleste andre har startet) samt sti i motsatt retning også. Trollevassnibba var nå godt synlig og det var bare å følge vardene siste veien mot toppen som stort sett gikk over bart fjell. Kjempefin utsikt fra toppen og så godt Siggjo som jeg hadde vært på tidligere på dagen. Brukte ca 1 time til toppen der det ble en liten pause for å nyte utsikten, men sur vind og regnbyger som nærmet seg gjorde at det ikke ble så lang pause. Samme vei tilbake i lett regn. Brukte to timer tilsammen på turen og da jeg kom til bilen begynte det å høljregne. Da var det bare å sette kursen mot Sauda for noen dagers jobbing.

Stien går først gjennom stemningsfull skog med blant annet kristtorn
Trollevassnibba med Siggjo i bakgrunnen
Infotavle ved parkeringen

Sauda på jobb

Written by morsor 24.11.2016 02:10

Betyr det jobb eller en skitur til Kyrkjenuten ?

Sv: Sauda på jobb

Written by Sola19 24.11.2016 10:40

Jobb, blir ikke noe Kyrkjenut på meg i denne omgang...

Utrolig tempo på deg !

Written by morsor 24.11.2016 02:09

Denne toppen kjørte jeg forbi på vei til Bømlo i våres. Det var ikke et enkelt valg men sannsynligvis riktig da det var i mars måned og vintertråkka opp til Siggjo.

Sv: Utrolig tempo på deg !

Written by Sola19 24.11.2016 10:45

Tempoet er nok det laveste siden jeg startet å samle, men veldig fornøyd med at jeg har fått 30 nye til nå i år:) Trollevassnibba var en veldig fin tur, så du har noe å glede deg til!!

For et tempo du har

Written by siroho 24.11.2016 00:54

For et tempo du har i kommunetoppsamlingen, jeg blir helt satt ut. For jeg sliter med å holde meg på side 1 for tiden, ser i skrivende stund at jeg er henvist til side 2, hmmm... Moro å lese om turene dine og jeg vet jeg har så mye å glede meg til. Denne toppen har jeg tatt og da blir det minner som dukker opp. Jeg valgte samme veg som deg opp. Lykke til videre, ser at sjansen til å ta deg igjen er små.

Sv: For et tempo du har

Written by Sola19 24.11.2016 10:50

Takk for hyggelig kommentar! Jeg likte veldig godt stien opp til Trollevassnibba, særlig første del gjennom skogen var fin! Det er tydeligvis inn å samle på kommunetopper så man må virkelig stå på for ikke å rykke nedover på listene. Jeg har vært veldig heldig i år og fått tatt endel topper i forbindelse med jobbturen, men det begynner å bli langt til nærmeste ubestegne topp nå, så tempoet blir stadig lavere.

Så du fyker rundt!

Written by Osten 22.11.2016 21:12

Det var da voldsomt som du fyker rundt i mørktida:-)

Sv: Så du fyker rundt!

Written by Sola19 22.11.2016 22:55

Må utnytte jobbturer når man samler på kommunetopper:)