Siggjo - Bømlo, 223/404 (22.11.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Siggjo (473m) 22.11.2016
Visits of other PBEs Siggjo p-plass (85m) 22.11.2016

Da det viste seg å være mye mer snø på Bynuten enn jeg trodde, så derfor ble det plan B, Siggjo og Trollevassnibba når jeg skulle kjøre fra Stavanger til Sauda for å jobbe der noen dager. Plan A, Lammanuten og Gråhorga får jeg spare til en annen gang :). Tok av fra E39 mot Bømlo, over to-tre broer til jeg kom til øya Bømlo og fulgte hovedveien til høyre (nordover). Stort skilt ved veien der det står Siggjo P ved Siggjo p-plass. Parkerte bilen her og fulgte sti fra parkeringplassen som førte til en skogsbilvei. Der skogsbilveien gikk over til å bli en kjerrevei startet stien som går helt til topps. Stien er skiltet med Siggjo, men det var lett å overse skiltet som henger på ett tre. Mye vann i stien og noen litt glatte fuktige svaberg, men det var godt tilrettelagt med flere broer og kjettinger og ingen snø eller is. Kjempefin utsikt når en kom ut av skogen og så kommunetoppen på stord godt, den hadde på seg en fin hvit hatt. Gikk først opp til masta på toppen før jeg gikk til den store varden ett lite stykke unna. Det blåste godt på toppen så ble ikke noe langt opphold, men prøvde å nyte den fine utsikten før jeg gikk samme vei tilbake. Brukte litt under en time til toppen og totalt 1t og 45 min. Det er tydeligvis en populær topp for møtte 5 personer på turen min. Fin tur og ikke minst kjempefin utsikt!!