Bynuten - Sandnes, 222/404 (21.11.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Bynuten (671m) 21.11.2016
Visits of other PBEs Myrlandsheia parkering (293m) 21.11.2016

Siden Tjøme nå har fått Herkelås som kommunetopp så blir dette også topp nr 222/404.
Kom med nattoget fra Oslo til Stavanger og kom meg ut til Sola flyplass der leiebilen ventet på meg. Kjørte E39 til Ålgård og fulgte RV 45 til Oltedal der jeg tok til venstre på Seldalsveien/Rv 508 og så til høyre i T-kryss og parkerte ved Myrlandsheia parkering. Stor parkeringsplass med fin infotavle om tureen i området. Her startet rødmerket løype til Bynuten. Første del går på grusvei som ble stadig mer steinete. Veien var dekket av ett tynt is/snølag, så det var delvis glatt og jeg måtte gå forsiktig. Kom etter en liten stund til ett stikryss der det var skiltet til høyre mot Bynuten og rett frem for Selvikstakken. Jeg tok av til høyre på stien og tok på meg broddene for nå ble det veldig glatt å gå, hard snø/is og ikke lett å se de røde merkene alltid. Heldigvis hadde det gått en person med hund her før, noe som gjorde det enklere å følge stien. Stien er lagt om i forhold til det som er avmerket på kartet og gikk på nordsiden av Trollabærtjørna og så opp til Storatjørn. Her gikk sporene i en annen retning enn stien opp til Bynuten. Det ble mer snø, så trengte ikke broddene lengre, men det ble desto vanskeligere å følge stien da de røde merkene og stien skjulte seg under snøen. På vei opp mot vann 541 moh ble det stadig mer snø og jeg mistet stien flere ganger. Måtte gå veldig forsiktig i steinur da det var vanskelig å vite om det var stein eller hull der en trødde, så gikk sent popover. Mistet stien helt da jeg kom opp til det lille vannet på 541 og vasset i snø langt oppover leggen og noen ganger oppover lårene. Hadde ikke ventet så mye snø her. Uheldigvis hadde jeg glemt igjen gamasjene i bilen så fikk masse snø i skoene og ble etterhvert god å bløt på beina. Gikk på sørsiden av vannet der stien skulle gå og fant igjen stien i enden av 592 vannet der sistenstigningen opp til ryggen av Bynuten starter. Fulgte rødmerkingen til toppen der det var stor varde, men tåka hadde lagt seg over toppen så var dessverre ingen utsikt å skryte av. Det ble kort opphold på toppen med litt bildetaking. Hadde egentlig tenkt å ta rundturen som var beskrevet på inforavla på parkeringsplassen, men med dagens føre var det uaktuelt IG jeg gikk samme vei tilbake. Det gikk fortere tilbake da jeg nå hadde spor å følge og dermed viste hvor man sank langt ned i hull og hvor steiner og tuer befant seg. Fra Trollabærtjørna og resten av veien til bilen hadde snø/islaget fra morgenen nesten forsvunnet og det var mye lettere å gå. Jeg brukte totalt 5 timer på turen. Kjørte en annen vei tilbake til Sandnes der jeg skulle overnatte hos ei gammel studievenninne som jeg ikke hadde truffet siden 2012, forrige gang jeg var på kommunetopptur i Rogaland. Fortsatte videre på vei 508 nordover og fulgte skilt til venstre mot Sandnes i første T-kryss og kom etterhvert til RV 13 og så til E39.