Sørkletten Osterøy (20.11.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Kleppsvatnet parkering (27m)
Endpoint Samme (27m)
Ascents Sørkletten (341m) 20.11.2016
Hadde tenkt å prøve meg på Raunelifjellet i dag, men kom sent avgårde og tenkte det var for lite igjen av dagen til å klare denne antatt relativt lange og kronglete turen. Valgte i stedet Sørkletten, som ville være min nestsiste topp på Osterøylisten. Parkering ved Klepsvatnet parkering, følgte grusvei et stykke oppover i østlig retning før jeg tok av mot nord i retning Sørkletten. Flere dyretråkk her, trolig av storfe etter droppet tarminnhold å dømme. Småkupert og myrete, men da jeg nærmet meg litt brattere terreng i sørflanken av Sørkletten et par mer lettgåtte rygger jeg kunne følge. Pent vær, men tilskyende fra sør, og ganske bløtt etter mildvær og et par varmegrader. Varde på det sørligste toppunktet, men fortsatte drøye 50 meter til en knaus lenger nord som var markert som PB-toppen. Meget bratt øst for denne. Fin utsikt østover mot Høgafjellet, Kvamsfjellet og Osvatnet hvor jeg hadde parkert uken før da jeg besteg Kvamsfjellet
Fra markert topp ca 50 m sør for PB-topp. Tveitafjellet dominerer i synsranden
Fra Peakbook-toppen. Osvatnet litt under bildesentrum, Kvamsfjellet til høyre

Ned igjen omtrent samme vei, brukte såpass lite tid at jeg fikk tur til en liten avstikker til Veten i Åsane før mørket satte inn, på vei hjem.