Blåtinden (20.11.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Kantornes
Ascents Blåtinden (1,180m) 20.11.2016

Nok en finværsdag her i Tromsø, så da måtte det bli en ny farvel-til-sola tur! Var litt seint ute og begynte å gå litt etter kl.10 men jeg håpet jeg skulle komme meg opp til toppen av Blåtinden før sola forsvant. Det hadde kommet litt nysnø i lavlandet, men det var jo ingenting i virkeligheten. Stien var isete så jeg gikk i lyng ved siden av den for å slippe å måtte ta stegjern på meg.

Brøytearbeidet begynte for alvor fra platået på rundt 600moh og det var ganske greit å gå opp mot foten av ryggen, men på selve ryggen var det elendig føre. Skikkelig løssnø på enda løsere steinur. Traff stein og huller hele tiden og trodde jeg kom til å tråkke over ankelen, så det tok mye lenger å komme meg opp enn jeg hadde først antatt. Heldigvis var det noe avblåst lenger opp på ryggen og dermed lettere å gå. Kom opp til toppen kl.12.50 akkurat før sola gikk ned!

Det er noe magisk med sollyset på denne tiden av året, like før den forsvinner og i dag var det rett og slett herlig å være i høyden til tross for det tidkrevende føret. En fantastisk farvel til sola egentlig. Jeg tok det rolig nedover og heldigvis kom jeg ned uten skade :)

Ikke lenge før sola kommer
I gang med brøyting :)
Aaaah.....
Nydelig farge på fjellet
Endelig på toppen
Siste solstråler på noen fastlandstopper og i Lyngen