Storås i Stokke (19.11.2016)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Nord for Rørkoll (86m)
Endpoint Nord for Rørkoll (86m)
Ascents Storås i Sandefjord (162m) 19.11.2016 12:28
Elgåsen (133m) 19.11.2016 13:02
Visits of other PBEs Rørkollgrenda p-lomme (86m) 19.11.2016

Med barna på overnatting hos tante og onkel, og Grete på SATS for å trene, benyttet jeg selv muligheten til å trene på min favorittmåte denne lørdagen. Fint vær på formiddagen, men det skulle komme inn noen byger utpå dagen. Jeg kjørte sørover til Vestfold for å finne en tur med stort sett barmark. Selv om Vestfold ble neddynget i snø 14 dager tidligere, var det nå smeltet mye og blitt barmark i områdene som ligger lavt og kystnært. På denne tiden av året er det veldig kjekt å bo i nærhet av kysten. En liten kjøretur innover i landet, og man får skiføre. Eller en liten tur sørover til kystnære områder, og man får fottur. Dessuten, det er nå toppene sør på Østlandet og Sørlandet er best å bestige, med fravær av flått og hjortelusfluer!

Jeg svingte av E18 ved Stokke, og kjørte nærmest rundt Storås (162) og etter hvert innover mot Rørkoll. Kartet viser en grusvei nordover mot Elgåsen (133) og Storås (162) fra Rørkoll, og jeg ville prøve denne for å se om den var åpen og farbar. Ingen bommer eller forbudsskilt her, men etter siste bolighuset blir veien ikke brøytet, for på siste biten innover lå det igjen noe hardpakket snø i veien etter det store snøfallet for 2 uker siden. Men ikke mer enn at jeg med bakhjulstrekk og bil som egner seg best på motorvei kunne kjøre ubekymret videre.

Parkeringslomme på veien fra Rørkoll, i en rundkjøring/snuplass. Stien jeg fulgte ses bak.

Jeg parkerte på en snuplass/rundkjøring hvor det skulle gå en sti nordover. Denne stien var temmelig våt nå, og litt lenger inn ble det noe snø også, men i midten var det hele veien en tynn stripe som var snøfri. Etter å ha svingt ned i en liten dal, tok jeg sikte på å gå rett opp østsiden på Storås. Noe sikksakk ble det pga glatte svaberg og store steiner, men stort sett var det greit å gå oppover uten for mye kaving. Allikevel vil jeg definitivt anbefale ruta jeg gikk ned, hvor det var sti hele veien.

Lite utsikt på selve toppen, men jeg ruslet noen meter mot nord, og der åpnet det seg veldig med vidt utsyn nordover. Her var fjellet isete og svært glatt, så jeg lot være å gå for mye utpå berget her.

På toppen av Storås (162).
Utsikt mot nordvest fra Storås (162), sett noen meter nord for toppen. Berget i forgrunnen var såpeglatt av rim og is.
Noen meter sør for toppen av Storås (162) er det god utsikt mot sør/sørøst. E18 ses til venstre i bildet.

Da jeg ankom toppen, hadde jeg sett to jenter med 4-5 hunder som kom opp fra sør. Det gikk en sti over toppen, og jeg antok da at disse jentene hadde fulgt en sti der de kom fra. Jeg ruslet derfor over toppen igjen til et flott utsiktspunkt lengst sør. Der så jeg stien som jentene hadde gått, og fulgte nå denne stien nedover. Den følger sørryggen på Storås (162) og er ikke tegnet inn på kartet, men det er faktisk en litt morsom rute hvor man nesten må klyve et par steder. I bunnen kommer man inn på en bredere sti/traktorvei, som går i en sørlig bue og så tilbake til dalen øst for Storås. Snart var jeg på stien jeg hadde gått helt i starten på turen fra bilen. Her kunne jeg altså gått på sti hele veien til toppen på Storås (162) om jeg hadde visst bedre. Anbefaler absolutt stien via sørryggen på Storås hvis man vil gå en rundtur over toppen.

Skilting mot Storås (162) i Djupedal, sør/sørøst for Storås. Stien opp til høyre her følger sørryggen til Storås.
God service fra naturen her! En passe stor stripe er smeltet bort midt i stien så det ble lettere å gå.

Jeg hadde ikke langt igjen til bilen da jeg skar av til venstre for å plukke med Elgåsen (133). Det tok av en liten sti der jeg forlot hovedstien. Stort sett lettgått videre til Elgåsen (133), som hadde lite utsikt å by på. Toppen er en flat, lang åsrygg med høy lyng. Tilbake til bilen gikk jeg en mer sørlig rute til veien jeg hadde kjørt på da jeg parkerte. Like ved der bilen sto passerte jeg en merkelig hytte med små, smale vinduer tett i tett oppunder taket, og med flere benker og diverse stæsj utenfor. Hytta var bygd inn i terrenget, og brukes kanskje til utflukter for skoleklasser eller lignende…

Høyeste punkt på Elgåsen (133).

Etter en drøy time var jeg ved bilen, og nå nærmet regnbygene fra havet seg veldig. Idet jeg satte meg i bilen og begynte å kjøre, kom de første dråpene. Perfekt timing! Jeg kunne ha rukket en kort tur til, men droppet det da jeg så den mørke skyfronten som kom drivende fra sør.

Start date 19.11.2016 12:05
(UTC+01:00)
End date 19.11.2016 13:20

Barmark

Written by otto 23.11.2016 11:08

Ser ut til at julesnøen har forsvunnet. Det var jo kunne skiene som dugde for et par uker siden.

Sv: Barmark

Written by Nils 23.11.2016 11:31

Ja, var rene våren der nå. Kort vinter i år. :-)