Hausen (17.11.2016)

Written by karibien (Kari Anne Kringstad)

Start point p-plass Akerhallen (53m)
Endpoint p-plass Akerhallen (53m)
Ascents Dyrhaugen (210m) 17.11.2016
Hausen (390m) 17.11.2016

Ny finværsdag! Holdt riktignok på å slumre bort hele dagen på sofaen, men våkna tidsnok til en liten tur…

Tenkte det var på tide å få unnagjort Hausen ettersom det i den senere tid stadig har tikka inn snap-bilder fra halvslappe bekjentskaper som har klart å halse seg opp dit.

Tok på slike turklær som jeg har sett innbyggerne i Årølia bruke flittig, dvs grå nike-joggebukse og halvgamle joggesko. Kunne jo hende jeg traff på en av de berømte Årølia-klubbene i gapahuken eller noe slikt.

Parkerte ved Akerhallen, og tusla oppover asfaltert vei. Denne gikk over til brei vei uten asfalt, men med heftig skilting i alle retninger. Det må såpass til for at de kan gå på tur uti der. Kom til gapahuken, som heldigvis var tom.

Så sant, så sant...

Derfra bar det videre på sti, som for det meste var frosset. Nesten mulig å gå helt tørrskodd faktisk. Underveis var det stadige oppdateringer på hvor langt jeg hadde gått, og hvor mange høydemetre som gjensto. Burde fulgt med en respektabel turklokke med de stivprisede husene oppi der, så hadde de ikke trengt å henge opp alle disse plakatene. Jaja.

Utsikt fra Hausen

Kom på toppen, leste på skilt at jeg var på toppen, og skrev i turbok. Dette burde jo vært en normalt ettermiddagstur for lokalbefolkningen i bydelen, men her sto det svart på hvitt at det nesten var en måned siden enkelte hadde tusla seg opp.

Skilt og postkasse gitt!

God standard på en slik liten haug. Turte ikke gå så langt bortover stien i bildet, ettersom jeg hørte gjenkjennbare skudd fra skytebanen og ante muligheten for et bomskudd eller to.

Gikk ned via Lillehausen som kunne by på utsikt mot Molde international airport. Så ut som en rolig dag der og.

Utsikt fra Lillehausen

På vei ned kunne nok et skilt fortelle meg at Dyrhaugen lå 300 meter unna, på en litt annen sti. Det stemte med opplysningene på de teknologiske duppedingsene, og jeg tenkte at slik skilting burde være standard på alle peakpunkt. Ombestemte meg da skiltet mente jeg var fremme langt unna der Norgeskart fortalte.

Ellers var det glatt på veien opp til Nordbyen denne dagen.

Heldig..

Written by janyga 18.11.2016 08:09

..du som kunne finne fram med seks dager gamle rykende ferske skilt :-) Ellers artig turrapport til Årø og Røbekks stolthet.! ;-)

Sv: Heldig..

Written by karibien 18.11.2016 08:28

jo, skiltene var faktisk bra altså, ikke mulig å gå feil i alle fall :)