Bølvatnet (Naturperler i Namsos) Skitur (13.11.2016)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Tungramoen (46m)
Ascents Løsvassklompen (488m) 13.11.2016

Parkerte ved Tungramoen. Kr 10 i parkering. Det hadde kommet snø, og skiene måtte fram. Det var ikke så mye snø, men nok til å gjennomføre en skitur. Fulgte veien opp mot Spillumsvatnet først. Fortsatte bakken som går opp til Spillumsfjellet. Tok av mot Fiskløysa ved skiltet. Gikk forbi Fiskløysa og opp til Krenglotvatnet. Når jeg var på disse traktene bestemte jeg meg for å bestige det høyeste fjellet på Spillum. Dette er Løsvassklompen på 488,1 meter. Det er to topper med 70 meters mellomrom som er oppgitt på kartet med denne høyden. Til tross for at dette er det høyeste fjellet på Spillum er det ingen markering på toppen, bortsett fra to steiner jeg har lagt på toppen. Dette er en lite besøkt topp. Fortsatte ned mot Løsvatnet, og gikk til et lite vann vest for Løsvatnet 329,1 moh. Målet var Naturperleposten på Bølvatnet. Herfra var det skikkelig ulendt gaupeland ned mot Bølvatnet. Nede ved nordenden av Bølvatnet er det meget vakkert og posten er plassert på nordvestsiden ikke langt fra nordenden av vannet. Kartet på Naturperleinfoheftet ble tegnet inn før vi hadde vært her, så den er litt feiltegnet. Jeg visste heller ikke at det var så ulendt her, men det går fint å komme ned til fots. Jeg måtte ta av skia her og bruke skiene og stavene som gåstaver. Returen tok jeg tilbake til vann 329 og videre ned mot Fiskløysdalen og ned til Fiskløysa. Dette var en fin tur på ski. Jeg var litt usikker på tilstanden på isen, men den var sterk nok til meg. Jeg krysset vannet på det smaleste stedet, og fikk med meg Naturperleposten på Fiskløysa også. Returen tilbake fra Fiskløysa gikk etter samme vei som oppturen. Jeg traff to elgjegere på tur ned, men jeg kom ikke inn i drevet for dem. Neste mål var farsdagskake.

God skilting her
Hjertelig velkommen til Spillum
Krenglotvatnet og veien videre
Høyeste fjell på Spillum (488,1 moh) rett sør for Straumhyllvatna
Løsvatnet
Vann 329 like nord for Bølvatnet
Bølvatnet
Naturperleposten ved Bølvatnet. (Atomic er min sponsor)
Utsikt fra Naturperleposten i Fiskløysa med Barstadbøla bak. Isen holdt mine 75 kilo.