Kvamsfjellet Osterøy (13.11.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Osvatnet (88m)
Endpoint Samme (88m)
Ascents Kvamsfjellet (694m) 13.11.2016

Kjøring til Tysse på Osterøy på en grå og fuktig søndag. Parkering ved P-plass ved Osvatnet, viste seg snart at jeg kunne ha kjørt et par hundre meter lenger og parkert ved Kraftstasjon litt lenger øst. Fra kraftstasjon bratt opp 1 trapp, og så; traurig feilnavigering..Et rød pil viste vei bortover lia etter første trappen, og jeg fulgte et tråkk bortover her, som ble stadig svakere. Etterhvert i meget ulendt terreng stiløst i sørøstskråningen over Osvatnet til jeg omsider fant en bro som jeg krysset over bekken(som i dag var meget vannrik) fra Kupene. Fulgte noen utydelige tråkk videre til jeg kom inn på svak men stedvis merket sti som etterhvert ledet opp skar sørøst for Preikestolen opp mot platået øst for denne.

Skaret fra Kupene opp mot Preikestolen

Forbi en liten rødmalt hytte med markert bergvegg på høyre hånd, til denne etterhvert gradvis nivellerte ut i omgivende terreng og jeg kunne svinge nordøstover vest/nordvestflanken av Kvamfjellet, stort sett følgende spredte varder som etterhvert ledet i sørøstlig retning. Stedvis nokså dyp snø som vinden hadde lagt i fonner. Da jeg nærmet meg toppen, som lå mer eller mindre i tåke, fulgte jeg markert søkk/renne som kom opp litt vest for toppen, og videre småkupert østover til jeg snart kunne innta varden.
Varden
Litt lettere skydekke et øyeblikk. Lysere ute ved kysten i vest..

Ned igjen omtrent samme vei, og hadde tenkt å stikke ut på Preikestolen, men fikk tidsnød ift andre gjøremål og droppet denne, utsikten denne dagen innbød ikke til de mest høylydte superlativene heller forresten..
Nede ved Kupene kom jeg inn på meget god sti som ledet meg hurtig tilbake til bilen. Jeg skulle bare ha fulgt trappe nr 2 i starten, så hadde jeg kommet inn på denne godt tilrettelagte stien(som var stistart også for sti til Høgafjellet)med en gang, og mest trolig spart et kvarters tid med basking i uveisomt terreng..