Kommunetoppen i Askøy - "Gråbeinsvarden", med knutsverre (08.11.2016)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Steinrusten (51m)
Endpoint Samme (51m)
Ascents Kolbeinsvarden (231m) 08.11.2016
Visits of other PBEs Steinrusta p-lomme (60m) 08.11.2016

Hodelykttur til Kolbeinsvarden med knutsverre
Fikk noen timer ledig i Bergen etter jobb, men manglet fremkomstmiddel og turfølge. Men hva har man ikke venner for ?! :0) Supersporty Knut stilt opp umiddelbart etter en rask telefonsamtale. Jeg ønsket en kommunetopp, den første i Hordaland for min del også, og nærmest var Kolbeinsvarden. Så Kolbeinsvarden ble det.

Etter en kort men veldig hyggelig kaffestopp hjemme hos Knut og Astrid, som forøvrig var midt oppe i full renovering av kjøkken, reiste jeg og Knut til Askøy. Adkomst fra nord og merket stistart. Parkering for flere biler var det der også, Steinrusta, vest om Erdal.
Det går to parallelle stier til topps herfra. Vi valgte begge. En liten flik av månen og nysnø gjorde at vi klarte oss godt uten lykt opp. Ned valgte vi hodelyktene, for det var en god del is i stien. ordentlig kaldt var det også, ca. -7 tipper jeg.
Toppen gir nydelig utsikt, og spesielt flott så Askøybroen ut, som lyser som et perlehalskjede i mørket.