Storvollvola (Skitur i Tydal) (09.11.2016)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Tydal Skisenter Bønsvollen (586m)
Ascents Storvollvola (922m) 09.11.2016

Tydal 25/37
Kjørte inn til Tydal på jakt etter vinteren. Passerte Selbuskogen skisenter hvor det var laget tre km preparert skiløype på dugnad. Fortsatte forbi samvirkelaget i Ås. Ved Mosjøen før Stugudal stoppet jeg ved Tydal Skisenter på Bønsvollen. Det var ikke nok snø til å holde skiheisen åpen, men nok til vanlig skigåing. På tur opp fulgte jeg skitrekket, som går bratt og beint opp i ca 6-7 hundre meter. Fra toppen av skitrekket var det slakt fint terreng opp mot Storvollvola. Når det kommer mer snø blir det laget skikkelig løype innover her. Det var kaldt (-9 grader) og svært vindfullt oppover her. På selve toppunktet var det så mye vind at det var vanskelig å stå oppreist. Dagtursekken min blåste opp over hodet mitt, og det var umulig å få den ned før jeg kom litt nedenfor toppen. Fotografering av toppen var en stor utfordring. Jeg måtte tviholde på skistavene og selbuvottene. Fingrene var stivfrosset etter den korte fotoseansen. Returen var veldig fin i godt skiterreng. Siste biten ned fra skitrekket fulgte jeg slalåmbakken på kryss og tvers.

Start fra Tydal Skisenter
Her går man på eget ansvar
Jeg fulgte skitrekket rett oppover
Her må man holde tunga beint i munnen
Fra slalåmbakken
Toppen av skitrekket
Sola på tur opp
Vind og sol mot Storvollvola
Toppen av Storvollvola. (Følt temperatur i flg. YR -18 grader)
(Coca-Cola bil fra Beststasjonen i Selbu)