Napuren (07.08.2011)

Written by siroho GSM

Ascents Napuren (1,284m) 07.08.2011

Telemark Turistforening hadde tur til Napuren denne dagen. Jeg kom for seint til oppmøte, så jeg gikk glipp av fellesturen. Godt var det, for de hadde ikke vært på toppen, men valgt en annen tur pga regn, vind og tåke. Jeg parkerte ved Vøylen der det er bru over elva og stor parkering. Gikk over brua, og fulgte sti innover. Etter at jeg hadde passert kraftledningen stod det et skilt til Kuskard (til høyre, rett fra). Det var bare å følge stien innover. Etter litt kom jeg fram til et flatere parti med myrer (molter) og så bar det opp stien som gikk opp Kuskardet. Den gikk ikke så langt unna svaet oppover. Etter stigningen kom jeg opp til et flott dal med flere vann innover. Lett gått, men ikke så lett å holde stien pga litt myr, men her er det mulig å gå hvor man vil. Det var tåke så jeg så ikke så mye opp i liene og jeg så ikke toppen eller, hvor det naturlig var å gå opp. Jeg fulgte stien innover, passerte elva og fortsatte litt til innover før jeg tok av mot venstre, inn et skard. Herfra og oppover brukte jeg GPS for å finne det minst bratte opprådet. Lyngbakkene var greie å gå og det la seg fint til rette med renner oppover. Kom inn fra vest. Jeg hadde investert i nytt regntøy, men jeg var likevel søkkvåt da jeg nådde toppen vest for hovedtoppen. Det var regn og vind midt i mot så det var ikke så greit. Jeg fant meg ly bak toppen i en flott lyngbakke, skiftet og tok på meg vindsekken. Det ble en god stund med hvile og mat. Det var meldt finere vær ut over dagen, så jeg håpet det ville roe seg litt. Og det gjordet det. Etter en god pause sluttet det å regne og vinden ble ikke så sterk. Tåka ble heller ikke så tett. Nå kunne jeg se naboknausene. Jeg tuslet bort på varden. Ingen utsikt, ingen bok og selvsagt ingen andre på toppen i dag. Tuslet ned igjen stort sett samme veg. Skoa var gjennomvåte av alt regnet og elva hadde økt vannføringen på den lille stunden jeg var borte, men det var greit å komme over.