Beingårdsheia - Flatanger, 220/404 (05.11.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Beingårdsheia (612m) 05.11.2016
Visits of other PBEs Oksvoldvegen (70m) 05.11.2016
Sandvatnet P-plass (185m) 05.11.2016
Jeg var så heldig og hadde fått med meg Ingvill på denne turen, hun er oppvokst i Flatanger, og hadde vært på Beingårdsheia før. Jeg var veldig spent på hvordan forholdene var her da det hadde kommet snø på Orkanger så jeg så for meg i verste fall at det var kommet mye snø her, og at vi ikke kunne kjøre innbomveien, men ble veldig gledelig overrasket, for snøværet hadde ikke kommet så lang nord og her var det snøfritt og barfrost:) Vi møttes på parkeringsplassen ved innkjørselen til Oksvoldvegen der Ingvill satte fra seg sin bil så vi skulle slippe å betale bompenger for to biler. Bompengene, 60 kr betales med SMS så det var veldig greit. Vi kjørte veien til endes og parkerte ved Sandvatnet P-plass. Vi fulgte skiltet Morks planteforsøk og krysset elva her, fant ikke stien som skulle starte her med en gang, men kom inn på den etterhvert. Stien går opp til Storlifjellet og så var det bare å gå i terrenget til Beingårdsheia. Lettgått og fin utsikt, men isende kald vind. Vi fant ingen markering av toppunktet men fin varde på 611 høyden. Øyenskavlen og Hemmafjellet var lett synlige med sine store antenner. Brukte ca 1t og 45 min til toppen. Tok ikke raskeste vei ned, men gikk en liten omvei ned igjen for å få en litt lengre tur. Kom inn på stien igjen på slutten av turen og fulgte den siste biten. Brukte totalt 4t 20 min på turen inkludert pauser. Teis og Ingvill var med.