Melisdryss på Tjæregrashøgda - Bærum (02.11.2016)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Tobonn p-plass (210m)
Endpoint Tobonn p-plass (210m)
Ascents Haugkollen (382m) 02.11.2016 12:14
Tjæregrashøgda (485m) 02.11.2016 12:49
Bessliåsen (453m) 02.11.2016 13:38
Pelåsen (425m) 02.11.2016 14:08
Visits of other PBEs Tobonn p-plass (210m) 02.11.2016
Venåsseter (328m) 02.11.2016

Varslet om stort snøfall kommende helg, gjorde at jeg tok en brå avgjørelse om å utnytte en av de siste dagene med barmark. Jeg orket ikke kjøre så langt denne onsdagen, og endte opp med å legge turen til Lommedalen, som er en liten avstikker fra E18. Fra jobb i Oslo svingte jeg ganske snart av ved Sandvika, og kjørte så langt jeg kom, til den temmelig store Tobonn parkeringsplass. Dette er en av de større parkeringsplassene jeg har brukt som utgangspunkt for toppturer på en stund.

Den romslige Tobonn parkeringsplass.

Lettskyet og pent vær da jeg parkerte, og helt bart, men veldig vått i skogen ved parkeringsplassen. Dette ville bli en rundtur hvor jeg stort sett skulle følge veier, traktorveier og stier. Mot hovedmålet, Tjæregrashøgda (485), hadde jeg det lengste strekket med vandring «offroad». Jeg kunne ha gått for vei og sti hele ruta til Tjæregrashøgda, men ville også plukke med Haugkollen (382). Dermed bar det ut i skogen litt vest for Haugkollen. Jeg krysset et par små daler, og passerte myra med det flotte navnet Rompemyra. Ved myra traff jeg på en sti som ikke står på kartet. Toppen på Haugkollen (382) var lite spennende, men her var det et tynt melisdryss på skogsvegetasjonen. Litt øst på toppen var det god sikt opp mot Tjæregrashøgda (485) og Elgkollen (469).

Et bittelite dryss av nysnø i lyngen på toppen av Haugkollen (382).

Fra Haugkollen (382) gikk jeg en kort strekning nordover i skogen, øst for Haugkollmyra, før jeg traff på veien som kommer opp sørfra. Deretter kunne jeg følge vei og sti helt til Tjæregrashøgda (485). Etter hvert som jeg nærmet meg toppen økte det på med nysnø. Sola skinte, og det var stemningsfullt og vakkert da jeg passerte hytta som befinner seg 140 meter vest for toppen. Utsikten åpnet seg sørover, og det ble en riktig så trivelig vandring østover til høyeste punkt. Det gjør seg virkelig med et tynt lag nysnø sånn senhøstes! Toppen av Tjæregrashøgda (485) befinner seg mer inne i skogen, og har lite utsikt. Her tok jeg bare en kort stopp før jeg ruslet videre.

Hytta som står litt vest for toppen av Tjæregrashøgda (485).
Hytta ved toppen av Tjæregrashøgda (485) sett fra øst. Dekorativt med nysnøen i finværet!
Utsikt mot sørvest fra Tjæregrashøgda. Selve toppen ligger ca 70 meter i motsatt retning.
Høyeste punkt på Tjæregrashøgda (485).
Nydelig novemberdag på toppen av Tjæregrashøgda (485).

Til Bessliåsen (453) hadde jeg gode stier og skogsbilveier, men det var temmelig vått og gjørmete på flate områder. Nysnøen forsvant fra ca 400 moh og nedover. Ved passering Vensåssetra møtte jeg 4 pensjonister, og dette var de eneste personene jeg så på hele runden, bortsett fra noen på parkeringsplassen.

Vensåssetra/Venåsseter.
På veien litt vest for Vensåssetra ble det utsikt nordover. Bessliåsen (453), som jeg her var på vei til, ses oppe i venstre bildekant.

Oppe på Bessliåsen (453) var det tilbake til det tynne, fine laget med nysnø. Ved toppen står det en ganske stor hytte, som muligens brukes av en forening eller noe… Litt utsikt var det også fra Bessliåsen.

Stor hytte og rastebenk på Bessliåsen (453).
På Bessliåsen (453).

Jeg returnerte nå på samme stien nedover til jeg var i skaret mellom Tømmeråsen (448) og Pelåsen (425). Sistnevnte ville jeg også plukke med, så da gikk jeg bratt opp til denne. Igjen et lite snev av vinter da jeg var på Pelåsens toppunkt, som for øvrig hadde høy skog og lite utsikt. Fra toppen gikk jeg igjen ned til grusveien, som går like vest for Pelåsen. Nå langet jeg ut nedover med lett jogg innimellom, og nådde bilen etter snaue 3 timer på tur. Trivelig med sånne turer hvor man har både høst og vinter underveis!

Høyeste punkt på Pelåsen (425).