Femårsjubileum på Stanges nye kommunetopp (30.10.2016)  3

Written by Sjutten (Audun Arnseth)

Start point Romedalen p-plass (560m)
Endpoint Romedalen p-plass (560m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Søndre Fjellsjøhøgda (642m) 30.10.2016

I dag er det fem år siden jeg begynte på det livstidsprosjektet som er å samle på kommunetopper og det ble feiret med tur til Stanges nyoppdagede kommunetopp. Som mange andre trodde jeg at jeg allerede hadde vært der, men jeg ruslet rett forbi da jeg var på Årkjølen for fire år siden. I dag fikk jeg rettet opp i dette, og kunne krysse av kommunetopp nummer 25. Ikke særlig imponerende på fem år, men de to siste åra har det blitt få turer grunnet kneproblemer og andre prioriteringer.

Flott myrlandskap i dette området.
Stidelet hvor du tar av til Søndre Fjellsjøhøgda

Gikk fra parkeringsplassen på nordsiden, men etter hvert klart jeg visst å forville meg inn på feil sti, så det ble litt rusling i terrenget for å komme på rett vei igjen. Forrige gang var myrene stivfrosne og jeg lurte på hvor ille turen hadde vært om de ikke var det. Det fant jeg ut i dag. Her er det ingen klopper, og å vasse gjennom våte myrer er ikke noe særlig moro. Omsider kom jeg frem til stidelet hvor det var skilta til Stanges høyeste punkt. Så 400 meter på denne stien før jeg sto på toppen av min nabokommune i sør. Liten varde med stolpe, skilt "Søndre Fjellsjøhøgda 642,3m" og flagg markerer toppen.

Toppen i sikte!
Stolpe og flagg på toppen.

Siden jeg var bløt på beina og hadde vært på Årkjølen før gikk jeg bare rett gjennom skogen ned til stien igjen. Litt bratt et par steder, men ikke noe problem. Så forbi den idylliske Fjellsjøen og tilbake til bilen igjen. Føltes litt nerdete å kjøre dypt inn i Stanges villeste skoger for å vasse gjennom myra til en topp uten utsikt, men sånn er det. Fint vær med noe skyer, omtrent 4 grader og svak vind.

Søndre Fjellsjøhøgdas bratte nordrygg.
Den idylliske Fjellsjøen. Isen har såvidt begynte å legge seg.