Vedafjellet Osterøy (30.10.2016)

Endpoint Vedå (255m)
Ascents Vedafjellet (673m) 30.10.2016
Setevarden (636m) 30.10.2016 09:30

Kjørte over Osterøybroen og videre i retning Valestrand/Lonevåg. Tok av til høyre mrk Gjerstad, og deretter et par km på svingete vei til Vedå, med parkering i veikanten på begynnelsen av traktorvei øverst i bygden. Fulgte nevnte traktorvei som snart ble mer og mer utydelig og gikk over i innmark. Så litt lenger fremme en annen traktorvei som syntes å sno seg oppover i riktig retning. Skyndte meg over innmarksområdet og kom over til neste traktorvei, som førte opp mot en malingsslitt hytte. Videre herfra litt utydelig sti som nå svingte ca 90 gr til høyre, først opp en hammer, deretter slakere oppover nordvestflanken(Vedaflærne) mot Vedåfjellet. Så snart en ganske tydelig varde, som ikke markerte noe som helst toppunkt.

Varden på Vedaflærne. Lonevåg like til venstre for varden.

Videre herfra opp mot fortoppen Setevarden og så ned ca 20 høydemeter og videre slakt oppover mot nordryggen av Vedåfjellet. Yr hadde meldt oppholdsvær hele dagen, men etter hvert kom det - Yr, dog ikke i større mengder. Rester etter nysnø over 620 m. Flotte Bruviknipa i sørøst, delvis skjult av tåke, hadde et lite lag nysnø.

Beskjeden "toppvarde". Bruviknipa bak delvis innhyllet i tåke

Tåke og dis ga ikke den helt store utsikten denne grå søndagen. Ned igjen samme vei, gikk litt for langt på tydelig sti rett overfor nevnte hytte, men oppdaget feilen ganske raskt og tapte ikke mer enn et par minutter på feilnavigeringen. Hadde litt dårlig tid da jeg skulle rekke familiemiddag hjemme, og kastet ikke bort noe tid. Vel hjemme ankom jeg som en Phileas Fogg og trodde jeg hadde kommet for sent, men hadde glemt at klokken var stilt 1 time tilbake og det altså viste seg at jeg hadde flust med tid til rådighet.