Snartefjell og Steinslandsfjellet (28.10.2016)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Snartefjell (263m) 28.10.2016
Steinslandsfjellet (313m) 28.10.2016

Drangedal

Nærmest vårdag i slutten av oktober. Herlig med sol etter mye grått og regn i det siste. Måtte bare ta en ettermiddagstur til Drangedal og utnytte resten av dagen med et par toppturer. Drangedal er et enormt variert området når det gjelder topper. Her er det mye stort og smått og oppleve, med herlige formasjoner av fjell og ås. Kjørte forbi Drangedal sentrum og tok av mot Ettestad. Både Snertefjell og Steinlandsfjellet ligger lagelig til for nokså raske bestigninger. Riktignok er terrenget bratt og ikke så lettgått uten videre, i sær Steinslifjellet, men man kommer kjapt opp på disse toppene ved riktig veivalg.

Til Snartefjell tok jeg raskeste leia opp bratta sør for toppen. Her er det ulent, men ser man etter, finner man raskt den naturlige oppgangen. Alltid spennende med slike ukjente samletopper, man aner ikke så mye om hva man møter. Denne var en av de små positive overraskelser. Ut på sørpynten lå et flott utsiktspunkt. Her var også satt opp trimpost, et fenomen som har spredd seg enormt de siste åra. Her var navn fra gårdene rundt godt representert. Stien som går her kommer opp fra vegen vest for toppen. Til Steinslandsfjellet gikk jeg opp Portildalen og opp innunder Portilknatten, oppe ved bratthenga går det en sti som leder an, antagelig mer et dyretråkk enn mennesketråkk.