Ryksåsen i Holmestrand/Re - x-kommunetopp (28.10.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Ryksåsen (240m) 28.10.2016
Ryksåsen Sørtoppen (222m) 28.10.2016
Visits of other PBEs Ryksåsen parkering (135m) 28.10.2016
Ryksåsen - merka sti (145m) 28.10.2016

Vakkert høstvær i Vestfold; så jeg fikk god utsikt mot Ryksåsen fra veien øst for toppen:

Skiltet stistart.

Parkerte på Ryksåsen parkering og fulgte blåmerka sti opp til sørtoppen. Vassa i uendelig masse løv underveis, så å se noe tråkk var det ikke snakk om.
Masta sto ikke på sørtoppen, men et tre med skilt viste vei til sørtoppen/varden inni skogen:

Nå ble det litt rot med veien videre, da jeg trodde stien gikk ned igjen en annen vei. Tok derfor inn i krattet, men kom etter hvert inn på den blåmerka stien igjen, som ble fulgt opp til nordtoppen. Sjekket ut et mulig like høyt punkt borti skogen, men fikk 1 m lavere måling på gps-en. Ikke særlig utsikt på nordtoppen:

Fulgte nå den blåmerka stien hele veien tilbake til bilen, og har redigert og publisert tracket på kartet tilhørende Ryksåsen her på peakbook.