Storeberg og Hanakne i høstskrud (28.10.2016)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Sjømoa p-lomme (1m)
Endpoint Samme (1m)
Ascents Hanakne (254m) 28.10.2016
Reiersås (212m) 28.10.2016
Storeberg (293m) 28.10.2016

Porsgrunn pf> 100m

Endelig på tur etter "uendelig" mange dager med regn.
Parkerte ved Sjømoa p-lomme og tok traktorveier/grusveier opp til hytta under Storeberg. Mye vind og dermed mye høstkledd edelløv i lufta, herlig skue. Utrolig flott når eik, lønn, osp og bøk og andre edeløvtrær tar på seg høstbunaden og sender kaskader av fargerikt "regn" av blader utover landskapet i brisen. Noen står allerede nakne i lisidene og venter på kong vinter.
Trykk på bildene for høyere oppløsning:

Høstsymfoni i liene under Storeberg

Bak hytta går det et bratt skar. Tjukke glatte lag med løv og løs jord, våt ur og veltede trær..rein moro å klyve opp her! Vel oppe blåste det såpass at jeg valgte å gå rett ned igjen samme vei ned. Lettere hasardiøs, men artig, løv og jordsurfing ned deler av skaret. I ura ble det forsiktig forsering selvfølgelig, greit å ha med en stav her.
Videre ned til foten av Reiersåsen og bratt opp til denne. Fin klyvekneik.
Over flotte, delvis åpne koller med hovedsaklig eik før man entrer Hanakneliene. Litt bushing og litt klyving før man står på toppen. Fin utsikt og dermed en liten pause på toppen med sjokkis og ei påsa snus i forfriskende vind fra SV. Godt å være ute igjen!
På vei ned var det god høststemning i edelløvskogen og plutselig kommer det en lydløs skygge susende gjennom den høstfestkledde skogen og setter seg i et eiketre. Har selvfølgelig ikke med telelinsa, men har ihvertfall 100mm på 5D'n og ser ei flott haukugle sitte å speide etter smågnagere. Disse ser jo knapt folk og er derfor ganske fortrolige med mennesker. Kommer meg ganske nærme og knipser endel miljøbilder av denne dagaktive flotte ugla.
Trykk på bildene for høyere oppløsning:

Haukugle og spisslønn i høstdrakt
Haukugle i høstmiljø under Hanakne
Haukugle i høstkledd edelløvskog

Fulgte ugla et kort stykke og befant meg plutselig i brattlia under Hanakne. Herlig løv/jordsurfing ned lia før jeg kom ut på anleggsvei/grusvei jeg fulgte helt ned til bilen.
En utrolig flott høsttur og toppscore på terningen!