Nattjennåsen (28.10.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Characteristic Jogging
Ascents Nattjennåsen (643m) 28.10.2016 14:53

Kom fra Skuterudseteråsen og var klar for en ny tur denne fagre høstdagen. Kjørte opp bomveien (kr 30,-) til Værtjern der jeg parkerte. Ifølge rapporten til Nils ( https://peakbook.org/tour/146769/Nattjenn%C3%A5sen+-+h%C3%B8stidyll+p%C3%A5+fin+skogstopp+i+Sigdal.html ) har nok han funnet en raskere vei enn meg, og man kan nok parkere noen hundre meter lenger inn enn hva jeg gjorde.

Skiltet mot Nattjennåsen.
Idylliske Høgsetra.

Anyways.. herfra jogget jeg etter hvert inn på en våt (i dag litt isete) traktorvei opp dalen mot sørvest som gikk gjennom en del hogstområder. Kom etter hvert inn på en bedre vei der jeg tok til høyre. Kort tid senere fulgte jeg skilting mot Nattjennåsen. Passerte idylliske Høgsetra før det bar opp det siste stykket mot toppen. Den siste delen lå det til og med litt snø i skogen.

Utkikkstårnet på toppen av Nattjennåsen.
Utsikt mot vest. Gaustatoppen gjemmer seg i skyene en plass.
Utsikt sørover.
Utsikt mot øst.
Utsikt mot nord med Norefjell i det fjerne, pakket inn i hvitt gull! :)
Gapahuk og vedovn på ei kolle 50 meter sørøst for hovedtoppen. Hit skal jeg ta med ei dame en gang!

På selve toppen var det et utkikkstårn som jeg tok turen opp i. Fantastisk flott utsikt i alle retninger, og på Norefjell i det fjerne kunne jeg virkelig skimte vinteren, hvit og vakker! Det blåste friskt og lua blåste rett som det var av meg mens jeg stod her oppe. Fant den igjen i et tre etterpå. Hvis jeg skal tilbake hit en annen gang skal jeg overnatte. Det er nemlig en flott gapahuk med ovn rett mot kveldssola på nabokollen 50 meter mot sørøst! Returen gikk samme vei som fram. Nå bar det rett videre til Oslo for å se skifilmen Supervention. Litt morsomt at de viste en filmsnutt fra Koboltgruvene på filmen, akkurat samme plass som jeg hadde vært denne dagen...