Nordlysjakt på Jonsknuten (27.10.2016)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Jonsknuten (904m) 27.10.2016
Visits of other PBEs Jonsknuten P-plass (720m) 27.10.2016

Hadde tidligere på dagen fått varsel om kp-indeks på over 5 , men trodde skydekket var for tykt for nordlys. Overraskelsen var derfor stor da jeg om vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) traska rundt i Hokksund da vi skimta et svakt lys mot nord. Mobilen til vemund ble dratt frem og satt på long exsposure, og der var det, sesongens første nordlys for min del, og da skjedde ting fort. Vi kasta oss i bilen og kjørte hjem for å hente kamerautstyr. I bilen på vei hjem vurderte vi om vi skulle ta turen til litt mer lokale Slettfjell eller en litt lenger kjøretur til Jonsknuten. Begge er korte å gå og har fin utsikt mot nord, men slettfjell har litt mer skog, derfor endte valget til slutt på Kongsbergs høyeste.
Etter 30 min i bil tok vi av opp mot Knutehytta, etter hvert traff vi også på snøen. Noen biler var også å treffe, men de i motsatt retning. Etter en dårlig parkering i nordlysrusen startet vi på turen mot toppen med hodelykter. Klokka var nå rundt 9. Vi kunne raskt høre at det var svært vindfullt der oppe. Vinden mot tårnet kunne høres langt unna som en slags elv/fossefallslyd.
Stien mot toppen var snødd igjen, men heldigvis hadde noen tråkka opp en sti for oss. Det var også en bekk i stien som gjorde turen opp litt mer våt enn tenkt, heldigvis hadde begge bra skotøy.
Oppe på toppen var det som venta veldig sterk vind så den lille hytta ble førsteprioritet. Her måtte vi konsentrere oss når vi skulle gå for å ikke dette over ende. Kanskje den sterkeste vinden jeg har fått kjenne på.
Her ble litt ekstra klær tatt på før vi gikk langs toppen mot nordenden. På nordøst sida var det litt mer le og vi fant begge greier plasser å sette kameraene. Mens de knipsa bilder gikk vi tilbake til hytta, her ble det sjokolade, musikk og diverse turer ut for å se på nordlyset.
Etter noen timer her oppe plukka vi ned utstyret og starta å rusle ned til bilen igjen. På vei hjem valgte vi også å være litt turister på gruveområdet. Var i seng halv tre og fikk nesten 4 timer søvn, en litt seig dag på jobb dagen etter, men absolutt verdt det. Takk for turen!

Fikk det vi kom for!
Start date 27.10.2016 20:57
End date 28.10.2016 00:09

Oi

Written by mortodeg 16.11.2016 20:58

Har tikket inn jevnt med kp-varsler denne høsten, men har aldri fått somla meg til å dra noe sted med nok utsikt mot nord. Det kan jeg angre på ser jeg! Får ta meg sammen en dag.. :P

Sv: Oi

Written by gedded 17.11.2016 19:24

Ja, har vært bra aktivitet de siste ukene. Er heldigvis tidlig i sesongen fortsatt, så kommer nok flere muligheter framover. Får i hvert fall håpe det :)