Mulhacén (21.10.2016)

Written by evatopp

Start point Capileira Hoya de Portillo (2,200m)
Endpoint Capileira Hoya de Portillo (2,200m)
Ascents Mulhacén (3,478m) 21.10.2016
Mulhacen II (3,362m) 21.10.2016

Vi reiste fra Nerja og kjørte motorveien mot Granada. Vi tok av til Lanjaron. Det er godt merket fra motorveien. Vi fulgte deretter skilting til Orgiva. Like før vi ankom Orgiva tok vi til venstre mot Pamapaneira. I et kryss ved en liten bensinstasjon tok vi av til venstre skiltet til Bubion og fulgte denne veien frem til Capileira. Vi kjørte gjennom landsbyen og videre opp til bommen og skogvokterhuset ved Hoya del Portillo. Her parkerte vi. Svingete vei fra vi kjørte av fra motorveien. Det tok tid. Siste del etter Capileira på grus. Godt skiltet og lett å finne fram.

Stien begynner bak huset og stien er skiltet til turisthytten Refugo Poqueira. Det er også et treskilt på et tre så veien opp gjennom furuskogen er rett. Fin skogssti til utsiktspunktet Puerto Molino. Vi tok raskt av på en sti på nordsiden av veien mot noen høyder som het Prado Llano og vi møtte på steinbukk,kviger - og så masse ørn og en spurv. Vi brukte ca 2 timer frem til Alto de Chorillo som er der bussen stopper. Stien videre er tydelig og vardet og går i hovedsak rett frem og ikke i svinger som veien. Ikke noe problem å følge stien. Veien er i ferd med å gå tilbake til naturen og er ikke alltid så synlig. Følg vardene. Stigningen var tung og vi brukte to timer opp toppen selv om det kun er 780 hm og 4 km igjen. Etter Mulhacen II er det lett å gå på sadelen frem til toppen. De er et lite kapell på toppen pyntet med mye krimskkrams. Vi hadde litt utsikt mellom skydottene som fòr forbi. Og litt snø på bakken. Og mye vind.

Turen tilbake til bilen gikk raskt og vi tok veien etter Alto de Chorillo ned til parkeringsplassen. Fin tur med det gikk litt sakte opp mot toppen pga høyden. Teknisk er turen enkel. Jeg anbefaler sterkt å gå stien hele veien opp selv om det blir flere km og hm - og tidsbruk.

Vi har Ronny, John, Kjersti og meg.

På sti parallelt med veien
Mulhacen II - legg merke til syklene
Toppen er nådd! Og det var litt utsikt mellom skyene som drev forbi