Grytavasstinden/Lauparen/Blåfjellet - min egen bursdagsgave (24.10.2016)  6

Østre Lauparen (1,397m) 24.10.2016
Svartvassegga (1,217m) 24.10.2016
Grytavasstinden Vesttoppen (1,310m) 24.10.2016

Går mot slutten nå på en lang, lang finværsperiode. Snart bursdag også, så da innvilget jeg meg like godt en feriedag fra arbeid, ferje over fjorden, og lang fjelltur!

Blant noen av oss Molde-folk her på Peakbook har det tydeligvis blitt en trend å gå på Grytavasstinden denne høsten, den turen har også vært inne på mitt program en 20-års tid..

Grytvasstinden svarte til forventningene! Gjorde som GeirI (Geir Ingebretsen) , og fulgte den skarpe eggen fra nord til topps. En herlig klyveegg, luftig, noe utsatt og litt krevende!! Slapp også å registrere fortoppen ArntO (Arnt Owe Røed) ;-) Tok den vardede ruten i siden tilbake til Svartvassegga, men angret fort på det (kjedelig i forhold til å følge en toppegg)..

24 år siden sist jeg var på Moldepanorama-profilen Lauparen, så da ble den også besøkt i samme slengen. Måtte som da bort på østtoppen (Militærlua er det rette navnet på den). Dit er det spennende terreng med litt småutfordringer, men tok meg tid til å besøke alle toppunkt uten den første skarpe pinakkelen.

Nok en 100 pf topp ble besøkt på turen tilbake til Grytalisetra (Blåfjellet), og da himmelen mot vest slo til med de fineste farger, ble avslutningen av turen riktig vakker :-)

Utsikt vestover fra passet mellom Lauparen og Grytavasstinden
Oppe på platået på Svartvassegga
Grytavasstinden sett fra Svartvassegga. Ruta går opp snøbakken, deretter super klyving (bør ha noen klyveturer bak seg for å gå her), ser ganske dramatisk ut, men det løser seg bra opp
Lauparen (med Militærlua til høyre) og Brudefølget
Brudefølget, en av de vanskeligste passasjene i Moldepanoramaet..
Siste ryggen opp til fortoppen, Grytavasstinden bak
Nesten oppe på fortoppen, ryggen tilbake
På toppen av Grytavasstinden, fortoppen nærmest
På veg opp til Lauparen, tilbakeblikk mot Grytavasstinden
På toppen av Lauparen - mot Brudefølget (nærmest). Bak bl a Sandfjellet og Storbua
Kvitnyken
Mot Tresfjorden og Molde :-)
På veg bort den spektakulære ryggen til Militærlua
Første pinakkelen
Militærlua (grei klyving opp til denne fra sørøst)
På midterste toppen - fjellene på Ørskogfjellet til høyre
Nesten på dagens siste topp (Blåfjellet), varden og turbok er litt før høyeste punkt
På veg ned til Grytalisetra igjen, mange kjente Sunnmørsprofiler i horisonten
Solnedgang over Grytavasstinden (til venstre) og Litlebottstinden (Fremste Skorkja)
Tilbake på Grytalisetra - Sandfjellet (Heimste Skorkja) midt i bildet
Solnedgang mot Storfjorden! :-)
Start date 24.10.2016 09:26
End date 24.10.2016 17:34

Nydelig!

Written by ArntO 25.10.2016 21:33

Utviklet seg til å bli en klassiker denne Jan. Må vel tilbake en gang jeg og for å tusle eggen til topps på Grytavasstind. Geir kom i forkjøpet på vesttoppen:-). Burde hatt utsatt feien til oktober i år, for i morgen kveld er det slutt på det fantastiske oktoberværet.

Sv: Nydelig!

Written by janyga 25.10.2016 22:16

Ikke på latsiden med turer du Arnt Owe, selv uten ferie. Jeg er også fornøyd med oktoberfangsten :-) Oppe på Grytvasstinden kunne jeg konstatere at det er ingen fare med nye spennende turmål!