Solåsen i Samnanger-og nærkontakt med hjort (24.10.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Solåsen vest, kryss mot Tveitarås (135m)
Endpoint Samme (135m)
Ascents Solåsen (287m) 24.10.2016

Etter Totlandsfjellet kjøring mot Haga og tok av fra svingete vei mot enda mer svingete vei oppover mot, og etterhvert forbi idrettsanlegg. Etter å ha kjørt over en ås så litt ned i et dalføre(Tysselandsdalen) på vestsiden av Solåsen, parkerte i en lomme like ved sidevei som tok av mot Tveitarås. Her startet en skogsvei bratt oppover i sørøstlig og østlig retning, etterhvert over i et tråkk som gikk skrått oppover nordskråningen av Solåsen i østlig retning. Tydelig lenge siden denne skogsveien hadde blitt benyttet av tyngre kjøretøy, minst 20 år bedømt etter trærne som hadde inntatt veien. Hørte flere ganger grener som knakk i nærheten; temmelig sikkert hjort. Bratt på slutten, toppområdet var en umarkert gresskledd liten flekk omkranset av trær. Gikk en litt mindre bratt vei ned, og der gikk jeg rett på hjortekolla jeg hadde hørt flere ganger på veien oppover; heldigvis for den var jeg ingen hjortejeger.

Sol mot Solåsen nordskråning

Kjapp tur i tett og bratt skogsterreng, vel halvtime opp og ned.