Storskredfjellet - seinhøst på sitt beste (22.10.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Åning (247m)
Ascents Storskredfjellet (1,814m) 22.10.2016

Ganske spontant fikk jeg forespørsel av Øyvind Br om å ta turen over til Vestlandet i og med at det på sjeldent vis var gråvær i øst, men knallvær i vest. Pappa ville også være med, og etter skole/jobb på fredagen satte vi kursen over mot Stryn. Tok natten i hytta vår og fikk hyggelig besøk av sogndalsvennene mine Andreas og Caroline. Kom oss ikke i seng før nærmere halv ett på natta.

Start fra Åning med Nesjehyrna bak.
Morgengry over Oppstryn.
Over mot Flo på andre siden av Oppstrynsvatnet.

Neste morgen våknet vi til nydelig og friskt klarvær og et tynt lag med melis på toppene. Bedre blir det ikke! Etter frokost satte vi oss i bilen og kjørte opp til gården Åning nord for fjellet. Pass på å parker fornuftig i forhold til de som bor og driver gården. Startet med en god del klær siden det blåste friskt fra øst. Fra Åning krysser man innmarka langs en traktorvei og følger videre en sti bratt oppover som er delvis merket med piler og røde sløyfer.

Instevatnet hadde begynt å islegge seg.
Fulgte ryggen til høyre i bildet videre oppover.
Øyvind er fornøyd med været!

Holdt et jevnt tempo oppover uten å slite oss ut. Vi oppdaget at det ikke var noen åpenbare vannpåfyllingsmuligheter før vi kom opp til Instevatnet, og for å komme bort til dette må man noen høydemeter ned igjen. Herfra følger man en ryggformasjon mot sørvest. Det kan se bratt ut, men det er ikke så ille når man kommer nærmere. Utfordringen i dag var is og snø som lå i skyggesidene, heldigvis var det ikke problematiske mengder, men såpass at det hadde vært kjekt med gamasjer.

Utsyn vestover.
Vi vinner stadig høyde. Omtrent på 1600 moh her.
Toppen anes i høyre hjørnet. Fint å følge stupkanten her.
Breifonna - blant Norges mest glupske isbreer?

Ryggen slaker ut, men blir litt smalere et kort parti ved 1500 moh. Videre mot toppen gikk vi langs med stupkanten. Imponerende å se ned i selve Breifonna. Det må være en av de mest glupske breene jeg noensinne har sett. Digre og dype bresprekker! Det siste opptaket mot toppen bød på lett klyving. Fantastisk utsikt, selv om det ikke var helt lett å forstå hva som egentlig var det høyeste punktet. Tok oss en liten runde for å se oss rundt. Spesielt høstfargene nede i Fosdalen gjorde et uslettelig inntrykk på oss alle.

Godt å komme til topps ja!
Ned mot Fosdalen.
Skåla på motsatt side av dalen.
Utsikt nordover.
Helt ok utsikt. Strynetraversen over mot Årheimsfjellet i bakgrunnen.
To glade karer denne fantastiske dagen!

Turen opp brukte 3t 45min, men returen tok ikke mer enn drøyt 2 timer. Det var avslutningsfest på Folven Camping, så måtte jo rekke ølsalget! :-)