Gynneldfjellet og Sørlifjellet V (M. Gauldal PF100) (22.10.2016)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Gynnildfjellet (992m) 22.10.2016 13:50
Vest for Sørlifjellet (745m) 22.10.2016 13:50
Visits of other PBEs Holsjøvegen (400m) 22.10.2016 13:50
Langløftin P-lomme (620m) 22.10.2016 13:50

(App-test iOS v.1.0.13)

Fortsatt supert høstvær og det måtte utnyttes til en god luftetur for hundene (og meg). Det er lenge siden jeg har vært oppover Gauldalen på jakt etter turmål så dagens tur gikk til Gynnelddjellet og Sørlifjellet i nabokommunen Midtre Gauldal.

Jeg kjørte E6 sørover. Et stykke før Soknedal tok jeg av vestover, over elv og jernbane og etterhvert på bomvegen som går til hyttefeltene inne ved Holsjøen. Mange parkeringsmuligheter langs vegen. Siden det ikke er noen sti opp til fjellene parkerte jeg omtrent på høyeste punkt.

Det var såvidt over frysepunktet ved bilen og litt vind. Vindene økte voldsomt oppover lia og oppe på snaufjellet var det strevsomt å holde seg oppreist. Men vi kom oss da opp til toppen og ned igjen uten nevneverdige problemer. Så en stor flokk fjellryper men ingen andre mennesker på tur.

Krysset vegen litt vest for bilen og gikk opp ei myrglenne vest for Sørlifjellet V. Her var det lunt og godt så vi tok en ekstra runde rundt på baksiden av fjellet før vi gikk opp på toppen og ned igjen til bilen.

Sporet stopper av en eller annen grunn midt oppe i bakkene til Gynneldfjellet. Tror uansett ikke jeg fulgte noe idealspor i dag med så mye vind og svært lav sol midt i mot.

Skikkelig kraftig vind i dag og ørene flagrer. Toppen var ikke noe blivende sted.