Trolltinden rundt (19.08.2011)

Written by fjelldud (Henrik Nårstad)

Start point Spranget
Endpoint Spranget
Ascents Hoggbeitet (1,805m) 19.08.2011

Start fra Spranget 06:45, med lavt skydekke og duskregn. Gikk inn mot Krokåtbekken og fulgte den et stykke oppover før vi satte kurs mot Klarabotn. Skydekket lå så lavt at Klarabotn lå i tåke; det var i det heletatt dårlig sikt og nokså glatte steiner. Turen over Hoggbeitet og ned i Verkilsdalen gikk naturlig nok forsiktig på grunn av glatte steiner. Været begynte å letne litt da vi kom ned til verkilsdalsvatnet, og vi fikk sett mer av den mektige dalen. Vi gikk så nordover mot de to vannene som ligger ved foten av Trolltinden for å få med oss mer av utsikten. På grunn av grov ur med store steiner fra Trolltinden, gikk vi ned mot "sletta" nedenfor Slettløyftet før vi gikk opp i Langholet med den mektige Trolltinden på den ene siden og Søre Smedhamran på den andre. Gikk over skaret mellom Storesmeden og nord for Steet. På grunn av løs stein fra skaret og ned i fremre Kaldbekkbotn gikk vi raskeste veg ned for å komme ned på fast ur så raskt som mulig. Ut Kaldbekkbotn og forbi Klarakjønne før vi satte kursen mot Krokåtbekken og tilbake til Spranget igjen. Vi var fremme på Spranget 16:45, da kom det værste regnværet for dagen, og det passet bra å være fremme igjen.
Alt i alt var det en veldig fin tur selv om været ikke var på topp.