Blægja - Askvoll, 219/404 (20.10.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Blægja (1,304m) 20.10.2016
Visits of other PBEs Blægja parkering (43m) 20.10.2016

Tok en fridag I forbindelse med jobbtur til Bremanger, og Blægja i Askvoll ble dagens turmål i utrolig fint vær, sol fra blå himmel. Fra Førde fulgte jeg skilt mot Askvoll (rv 609) og parkerte ved infoskiltet for Askvoll (Blægja parkering ) ca 100 m før der stien mot Blægja starter. Stistart er godt skiltet, og det er rødmerket sti til topps. Merkingen er litt sparsom til tider, og jeg gikk i mine egne tanker og merket ikke at det var ett stikryss litt oppe i lia og plutselig var jeg på vei til ett utkikspunkt. Fin utsikt fra der, men en liten omvei ble det. Neste stikryss er like før den lille hytta Nipebu, der er det satt opp skilt mot Blægja opp til venstre litt før hytta. Da jeg kom opp til Nipebu kom jeg opp i sola og fikk den midt i øynene, så den litt dårlig merkede stien ble ikke lettere å se, ble mange stopp for å speide etter neste marking på vei opp til toppen. Ved Nipevann var det rypetreff i dag, må ha vært over 100 ryper som satt på begge sider av vannet. De var veldig skye og fløy avgårde lenge før jeg kom i nærheten. Fra Nipevann og til toppen var det steinur hele veien. Heldigvis var det tørt og fint helt til salen mellom Blægja og Rørvikenipa, men herfra og opp ble det plutselig veldig glatt. Sola hadde ikke fått varmet opp steinene nok her så de hadde ett usynlig islag på seg, så gikk veldig forsiktig siste biten opp til toppen. Stort og flatt topparti og stor varde. Fikk skrevet meg inn i boka som lå gjemt i varden. Utrolig utsikt over kommende turmål i Sogn og Fjordane blant annet Gjegnen, Ålfotbreen og Jostedalsbreen. Brukte ca tre timer til toppen. Samme vei tilbake. Kjempefin tur!!

Fint på Blægja i dag

Askvoll ....

Written by knutsverre 20.10.2016 17:14

Du kan muligens se til Austevoll fra Blægja, men toppen ligger i Askvoll kommune! Grattis med ny, flott kommunetopp, Solveig!

Sv: Askvoll ....

Written by Sola19 20.10.2016 18:47

Oj oj, gikk visst litt fort i svingen der ja, da er det rettet opp, bra du følger med:) kjempeflott tur i finværet:)