Øyers høyeste - Eldåhøgda - KT nr 32 (14.10.2016)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Gålåseter (911m)
Ascents Eldåhøgda (1,232m) 14.10.2016
Måsåfjellet (1,178m) 14.10.2016
Visits of other PBEs Gålaseter parkering (911m) 14.10.2016

Etter litt lunsj på Venebygdfjellet nedenfor Muen fulgte jeg veien nordover til Enden og deretter ned mot Atna og rv 3 forbi Koppang til Imsroa. Her tok jeg til høyre og bomvei inn mot Imsdalen. Noen hunder meter etter Imsdal fabrikken tok jeg av til venstre og fulgte skilt mot Gålåseter.
Takk for beskrivelsen Knut Sverre.
Kl 1450 parkerte jeg ved skiltet på setra (Måsåveien) og fulgte den nye grusveien til elva hvor stien fortsatte, og fulgte skiltet videre mot Hygga. Lettgått og fint - meget god sykkelsti. Et stykke over tregrensa, der det flatet ut, holdt jeg venstre mot Måsåfjellet. Trodde først dette var Eldåhøgda, men skjønte når jeg nærmet meg at denne toppen var under 1200 moh. Men det var lettgått og fint, og nydelig vær, så det gjorde jo ikke noe at det var litt lenger. På toppen av Måsåfjellet så jeg dagens mål med vardene på toppen. Noen høydemeter ned, forbi et vann, og så var jeg på dagens mål ca 30 min senere. Her var det også en vid og flott utsikt til alle kanter, og 3 ulike varder. Ble selvsagt bilder på alle tre. Se turrapport fra Knut Sverre for nærmere forklaring på vardene. Men her oppe møtes altså de tre kommunene Øyer, Ringebu og Stor-Elvdal.
Ca 1.30 t brukte jeg til toppen. Returen gikk samme vei på ca 1.20 t. Møtte ikke en sjel på turen, men jeg og Mille koste oss i finværet og var godt fornøyd etter 3 nydelige dager på fjellet i høstferien. Oktober viste seg virkelig på sitt vakreste disse dagene.