Flånebba (11.10.2016)

Written by mona1978 (Mona Agnete Børset)

Ascents Flånebba (1,147m) 11.10.2016

Start fra Rødset på Ålvundeid
Fra Trondheim , etter ferge Kvanne-Rykkjem, følg skilt mot Sunndalsøra/Oppdal etter ca 10-15 minutter kommer du til Ålvundeid, ved hovedveien er det merket " stikk ut" , kjør mot denne og parker på anvist parkeingsplass.
Fra Sunndalsøra, kjør mot Kristiansund, etter Tunnelen passerer man Ålvundeid kirke på høyre side, fortsett på hovedveien inn i 60 km sona, avkjøringen til Rødset er på venstre side .

Turen opp til Flånebba er en veldig fin tur, til toppen bruker du ca 2-3 timer alt etter hvor fort du går.
Stien opp er ikke merket med rødt eller "stikk ut" men du ser en høvelig grei sti. Når du kommer til et stort vann ser du toppen tydelig, passer på venstre side av vannet, du vil også passere en "gammel ovn" på denne siden.
Selve oppstignngen til Flånebba er heller ikke merket, men en ser hvor flest har valgt å gå. Etter "ovnen" er det "rett frem " og opp den første biten før man kommer til ura, da skal man "runde" slakt mot høyre og oppover. Vær obs på mye løse steiner og grus. Noe Kliving opp må påberegnes. Etter ca 20-25 min fra "ovnen" er du på toppen. Et fantastisk skue. Anbefales.