Ti nye topper i Østmarka (18.10.2016)

Written by Dag1 GSM

Sukkertoppen (204m) 18.10.2016
Vesle Stensrudhøgda (175m) 18.10.2016

Stensrudhøgda, Vesle Stensrudhøgda og Hanååsen

Det er grått og trist om dagen, med 7-8 grader, vått i terrenget og litt regn i lufta, men Luna og jeg tok en ny runde i Østmarka. Parkerte på en p-lomme ved Lille Stensrud, like ved Stensrudtjern, og besteg følgende topper; Stensrudhøgda, Vesle Stensrudhøgda og Hanååsen. Ganske så vått i terrenget, og vi var passe våte da vi kom tilbake til bilen.

Stensrudhøgda

Lysoppåsen

Parkerte på p-lomme ved Lysopp i Enebakkveien, og tok en kort avstikker til Lysoppåsen, gjennom tunet til det fraflyttede huset.

Raudberget, Sukkertoppen, Gjersrudleiken, Dølerudåsen og Rundvannsåsen

Parkerte på en liten p-plass like før gårdsbruket som FOD driver. Vi fulgte først en sti som passerte syd for Trollvann, og bushet mot toppen på Raudberget, og deretter videre til Sukkertoppen, begge topper uten noe særlig utsikt. Deretter ned på stien øst for toppen, og inn på dårlig sti som går langs Sølvdoblabekken. Mye trær som lå på kryss og tvers, og vi valgte derfor å ta opp på ryggen til Gjærsrudleiken, og over til Dølerudåsen og ned på veien som fører til Østmarkkapellet. Fulgte veien noen hundre meter før vi fant en sti som går opp til Rundvannsåsen. Derfra fulgte vi stien ned til veien igjen, og etter hvert videre på stien som passerer Gjærsrudleiken, ned til Godli og veien tilbake til bilen.

Toppunktet på dagens høyeste topp; Rundvannsåsen

Liåsen

Kjørte nordover på Enebakkveien, og tok av inn på Øverliveien, og kjørte til veis ende. Godsnakket litt med en huseier, og fikk tillatelse til å parkere i tunet 10 minutter, slik at vi kunne få med oss dagens siste topp Liåsen. Fra toppen er det noe utsikt mot golfbanen på Grønmo, men ellers mye skog på alle kanter.