Øktarenuten (04.10.2016)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Vassvik (410m)
Endpoint Samme (410m)
Ascents Øktarenuten (1,057m) 04.10.2016

Øktarenuten

Parkerte i Vassvik med intensjon om å følge Runes rute fra 2014. Men, etter å tatt en god titt på Øktarenutens sørside (solside), bestemte jeg meg for å takle fjellet rett på. Med unntak av et litt kronglet parti på 540 moh, gikk dette helt greit. Det gikk dyretråkk, og med litt godvilje, svak sti opp til pkt 745. Derfra er det greit å følge skaret som kommer opp mellom de to topp punktene, med unntak av et lite bratt parti full av einstape (eller som vi bergensere kaller for ormeblad). Jeg ankom toppen etter 1 time og 20 minutter, denne ruten var faktisk bare halvparten så lang som Runes. Tok noen fine bilder i det flotte høstværet, før jeg returnerte ned samme vei.

Parkering i Vassvik.
I skaret ovenfor pkt 745.
Det var en kald morgen, så jeg bestemte meg for å gå opp på Øktarenuten i solsiden..
Toppvarden (haugen) på Øktarenuten, 1057 moh.
Flotte høstfarger i Sørdalen (E134). Skrumsnuten, 1132 moh, til venstre i bildet.

Neste mål for dagen var nå Nonsnut.