Nydelig dag i Langsua-området - Oppland K-topper komplett (14.10.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Revsjøen P-plass (980m)
Endpoint Samme (980m)
Nonstjønnbua (1,190m) 14.10.2016 12:15
Vinstra (250m) 14.10.2016 21:00

Nørdre Langsua i Gausdal - flott avslutning på kommunetoppene i Oppland

Nørdre Langsua i Gausdal var hovedmålet for turen østover denne gangen.

Etter den flotte, men kalde og vinterlige turen til Berdalseken på Fillefjell i går, kjørte jeg Jotunheimsvegen fra Bygdin til Skåbu i stummende mørke med flott nordlys dansende over himmelen. Etter meget hyggelig overnatting i Skåbu, kjørte jeg ned Espedalen til Øvre Svatsum. Da jeg var tenkt meg videre østover, valgte jeg etter tips og gode råd fra morsor (Morten Vilbo Sørum) adkomst fra øst, og kjørte inn bomvegen Revsjøvegen (17 km) helt inn til Revsjøhytta. Flott landskap her oppe - faktisk gikk det opp to røyer fra like ved veien på turen innover. Ankom Langsua nasjonalpark med skilt og god informasjon om nasjonalparken og parkerte på den godt tilrettelagte Revsjøen Parkeringsplass som ligger like ved hytten til Gausdal fjellstyre - Revsjøhytta. Dette var mitt første besøk i dette området, og jeg ble imponert over hvor godt tilrettelagt alt var for turfolk og turister.

Langsua nasjonalpark
Alt i Gausdal virket meget godt tilrettelagt for turfolk!
Revsjøhytta (Febua) like ved P-plassen
Fin og gratis P-plass ved Revsjøhytta

Fra Revsjøhytta via Nonstjønnbua til Nørdre Langsua
Etter en kald tur i nysnø med joggesko i går hadde jeg så å si bestemt meg for å gå i fjellstøvler denne dagen. Men beslutningen ble endret da jeg så det nydelige, tørre og lettgåtte terrenget foran meg. Det ble joggesko! Fulgte godt merket og velbrukt sti vestover forbi og sør for Prestkampen 1173. Ved et umerket stidele (GPS 527790 6795256) passet det best med retningen der jeg skulle å forsette rett frem mellom de to toppene Nonstjønnkampen og Søre Nonstjønnskampen. Her var det litt sporadisk med stier og merking, men likevel lettgått. På returen fulgte jeg bedre merket og tilrettelagt sti på sørsiden av Nonstjønnkampen 1255, og sparte vel 50-60 hm på dette. Etter ca. 1.5 t var jeg fremme ved Nonstjønnbua uten å ha truffet på et eneste menneske på turen.

Nydelig terreng og perfekte forhold i vakre Langsua Nasjonalpark
Nørdre Langsua kommer til syne 5-6 km lenger fremme
Anbefalt og merket sti til Nonstjønnbua går på sørsiden av N-kampen 1255
Nonstjønnbua til Gausdal Fjellstyre

Fra hytten valgte jeg å følge en saue(?)sti som gikk litt oppe i terrenget under Storkvolven 1297. Krysset dalen uten å tape noe særlig høyde og fortsatte opp på

Fatkvolvhøgda
Som navnet tilsier er dette mer en høyde enn en topp. Høyeste punkt fant jeg på et flatt berg et stykke fra PB koordinatene som nå er oppdaterte til GPS 522049 6797057.

Fatkvolvhøgda i forgrunnen. Nordre Langsua S1 bakenfor
Laget en minivarde på høyeste punkt

Fra Fatkvolvhøgda ser en rett i mot den nesten loddrette østflanken på Nordre Langsua. Som beskrevet av morsor (Morten Vilbo Sørum), er det greit å gå opp en moderat bratt rampe rett øst for

Nordre Langsua S1
Jeg rekognoserte først om det var mulig å klyveklatre direkte opp i et lite skar mot nord. Dette viste seg å være utenfor trygg komfortsone for meg, så jeg avsto og fulgte en lett rute sørover inntil fjellet delvis på sti til jeg rundet S1. Tok så den lille avstikkeren opp på S1 som er markert av en liten varde på GPS 521084 6797099, også her et stykke fra opprinnelige PB-koordinater som oppdateres.

Nordre Langsua S1 med hovedtoppen i bakgrunnen
S1 med Søre Langsua (?) og Skaget 1686 mot vest i bakgrunnen

Nørdre Langsua
Fra S1 var det meget lettgått bortover mot hovedtoppen. Jeg gikk helt ute på kanten mot øst og hadde flott utsikt både mot øst og vest. Stor varde og turbok på GPS 520552 6797693 som passer utmerket med Statens Kartverks koordinater 520551 6797691 "fot varde".

Tilbakeblikk fra varden mot S1
Varden på Nørdre Langsua 1553 i strålende høstvær
Mot Øvre og Nedre Hersjøen i NNV med et mangfold av snøkledde 2000m-topper på Valdresflya i bakgrunnen

Retur utenom sti i flott kveldlys
Jeg hadde brukt like i underkant av 4 timer til toppen, inkludert matpause og foto/GPS reg. For å få litt variasjon valget jeg å legge returen ned NØ-skråningen av Nørdre. Her var på skyggesiden var det litt mer isete, men uproblematisk. Gikk opp en fjellrype som allerede var blitt helt hvit. Vel nede fra bratt parti la jeg kursen mest mulig rett frem utenom sti tilbake mot Nonstjønnbua. Måtte da passere endel myrområder, men disse var frosset såpass bra til at jeg kunne gå trygt overalt. Det begynte å bli kaldt da solen gikk ned, men jeg nådde tilbake til bilen før det ble mørkt.

Flott kveldshimmel og nydelig lys over landskapet på tilbaketuren
Fullmånen sto opp i sørøst da turen var nesten over. Flott syn!

Høydedata direkte fra min GPS ga 980 hm som nok en gang ble overestimert til 1338 ved overføring til PB. Andre som har opplevd dette?

Igjen takk til morsor (Morten Vilbo Sørum) for tips om veldig grei adkomst fra øst. Takker også JoSo (Johan Solberg) og Garm (Gal Krokfot) for nyttig informasjon om ruten fra Øyvassosen i NV, som ikke ble aktuell denne gangen.

Utenom 2000m-toppene i dette fylket, rangerer jeg denne turen som den flotteste turen til kommunetoppene i Oppland!

Written by JoNy 28.10.2016 14:33

Gratulerer med fullførte kommunetopper i Oppland. Du skulle ha kommet innom Febua på kaffe hadde jeg visst du var i området. Antakelig var nok du reist ned igjen før jeg kom opp på fredagskvelden. For et flott vær dere hadde, dagen etter var det ikke lang sikt!

Written by knutsverre 28.10.2016 20:24

Takk for det Johannes. Hyggelig med invitasjon til kaffe i Febua, men på sen ettermiddag var jeg allerede på vei mot Atna.

Gratulerer!

Written by Øyvindbr 18.10.2016 09:51

Nydelige bilder fra nydelig område! :)

Et område hvor jeg ønsker å ta med min kjære Mona på tur.

Sv: Gratulerer!

Written by knutsverre 18.10.2016 10:12

Takk for det Øyvind. Fint turområde - ganske så forskjellig fra dine favorittfjell Hurrungane! God tur til deg og Mona når den tid kommer!

Her går det unna

Written by Stigun 17.10.2016 21:25

med ekspressfart! Gratulerer med nok et kommunetopp-komplett fylke! Meget imponert over din progresjon!

Sv: Her går det unna

Written by knutsverre 17.10.2016 23:11

Takk Stig. Blir litt hekta når det nærmer seg fullføring av en liste. Tror du kjenner følelsen .....

Written by repelo 17.10.2016 19:59

Gratulerer med fullførte kommunetopper i Oppland. Flott turrapport som alltid! Men du må rette navnet på parkeringsplassen ved Revsjøen som Anne Grete helt riktig har kommentert. Kall den for Revsjøen Parkeringsplass. Området rundt parkeringsplassen blir i Gausdal kalt for Revsjøen. Linken du nevner til Fehytta ved Dokkvollan skulle aldri vært der. Febua ligger ved Revsjøen 982 moh, Fehytta på Dokkvollan ved Dokkvatnet ligger 780 moh.

Written by knutsverre 17.10.2016 21:12

Takk for hyggelig kommentar. Da ser det altså ut til å være to hytter som kalles Febua. Er den vi snakker om her det samme som Fjellstyret kaller for Revsjøhytta? Ordner med korreksjoner og linker i løpet av kvelden.

Sv: Sv: Gratulerer

Written by repelo 17.10.2016 23:20

Revsjøhytta oppdatert

Written by knutsverre 18.10.2016 10:32

Sv: Revsjøhytta oppdatert

Written by repelo 18.10.2016 10:41

Written by anneg 17.10.2016 19:27

med Oppland, og fin rapport fra turen til Nordre Langsua. Parkeringsplassen ved Febua har fått feil navn, Dokkvollan ligger ved Dokkvatnet, litt lenger sør i Gausdal vestfjell. Endres til Febuvika p-plass f.eks?

Written by knutsverre 17.10.2016 19:32

Takk for det. Du har sikkert rett, men se linken under PB-elementet Febua der Gausdal Fjellstyre kaller hytten for Febua på Dokkvollan ......

Gratulerer med

Written by Olepetter 17.10.2016 19:24

nok et fullført fylke! Bra du fikk så fint vær!

Sv: Gratulerer med

Written by knutsverre 17.10.2016 19:28

Takk Ole-Petter. Bedre forhold kunne det ikke ha vært på denne tiden av året! En nydelig dag.

Written by Sola19 17.10.2016 13:24

Med nok ett fullført fylke!! Det blir ikke lett å ta igjen forspranget ditt nå:)

Written by knutsverre 17.10.2016 15:12

Takk Solveig! Du får ta deg en tur til Vestlandet ved anledning. Ser du har mye ugjort her!