Ingulssjøen rundt. (15.10.2016)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Griningsdalskampen p-lomme (1,035m)
Endpoint Griningsdalskampen p-lomme (1,035m)
Ascents Ingulssjøhøe (1,667m) 15.10.2016
Ingulssjøhøi vest (1,564m) 15.10.2016
Lassekampen (1,283m) 15.10.2016
Sikkilsdalshøe (1,778m) 15.10.2016
Sikkilsdalshøe sør (1,674m) 15.10.2016
Visits of other PBEs Griningsdalskampen p-lomme (1,035m) 15.10.2016

Tur alene. Starter fra p-plass vest for Kampen seter og går opp mellom Rundhøe og Rolegholberget. Følger så nordryggen til jeg er på toppen av Ingulssjøhøe.
Videre om Austre Gravdalen, vest for Gravdalsknappen til nordryggen på Sikkilsdalshøe. Herfra lett opp til varden. Flott utsikt fra toppen!
Skremmer opp en stor flokk med fjellryper ved Gravdalsknappen; minst 100 fugler!
Kort matpause på toppen før jeg fortsetter på stien mot Sikkilsdalssetra. Følger denne i ca. 500 m for så å ta meg bratt ned til Skåltjørna.
Tar nå peiling på Nordvestre Årekampen og kommer opp på ryggen nord for denne. Her har jeg fin utsikt mot dagens siste topp - Lassekampen.
Noe løs ur i de bratteste partiene ned i Grytdalen men ellers grei nedstigning. Herfra lett til toppen. Litt sur vind nå, men tar ei kort matpause før siste økt ned til bilen.
Jeg bruker 7,5 timer på den 24 km lange turen. GPSen viser 1550 høydemeter, men dette må være i meste laget.

Ingulssjøen med Lassekampen. Tåka ligger tjukk i Griningsdalen. Fra Rundhøe.
Utsikt vestover og inn i Jotunheimen. Besshøe til venstre.
Fjellrypedokk.
Fra toppen av Ingulssjøhøe, 1667 moh. Besshøe troner i bakgrunnen.
Sikkilsdalshøe fra Ingulssjøhøe.
Over skodda.
Blikkfanget i vest: Memuru-, Stygghøbrea- og Veotinder. Leirhøe til høyre.
Ingulssjøhøe fra Gravdalsknappen i sørvest.
Fjell rundt Veodalen. Fra venstre: Ryggjehøe, Hestlægerhøe, Glittertinden og Nautgardstinden.
Fra toppen av Sikkilsdalshøe, 1778 moh. og mot Gjende.
Fin-fin utsikt over Gjende og inn i Jotunheimens 2K-verden.
Fjellkvann vokser langs et bekkesig i bratta ned mot Skåltjørna.
Bua ved Skåltjørna. Sikkilsdalshøe i bakgrunnen.
Ingulssjøen med Griningsdalskampen. Fra nedstigninga mot Grytdalen.
Dagens siste topp; Lassekampen 1283 moh.

Flotte bilder

Written by mortenh 06.01.2017 15:57

Flotte bilder som tar en tilbake til den deilig høsten. Sikkilsdalshøe har etter min mening en vanvittig flott utsikt ...