Blåfjellet (30.08.2014)

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Ascents Blåfjellet (1,775m) 30.08.2014
Grinddalsnibba (1,636m) 30.08.2014

Dette fjellet er ikke spesielt vanlig å bestige, men fremstod som attraktivt for meg og en kompis, da fjellet er det høyeste i Stranda kommune. Vi startet ved Utsikten Hotel (250moh) i Geiranger. Fulgte en grusvei oppover lia nordover mot Grindalssætra. Denne ligger ved tregrensa, oppe på 800moh. Vi fulgte så den nesten flate Grinddalen. Stien forsvant kort tid etter Grinddalssætra (Stien går mot Vinsåshornet, 1343moh). Vi fulgte dalen fremover til cirka 1000moh. Da gikk vi bratt oppover lia mot venstre. Da vi sjekket GPS'en, ble vi overrasket over å være oppe på nesten 1450moh! Vi fikk blod på tann og økte tempoet. Kort tid etterpå ok vi til topps på ryggen, og såg Bllåfjellet fremfor oss. Herfra tok turen til toppen bare en halvtime. Vi gikk via Grinddalsnibba, som egentlig bare er en fortopp til Blåfjellet. Vi brukte 3t 30 min til toppen, dette var i nokså høyt tempo. Dersom denne turen skal gås som dagstur (og at man må kjøre et stykke for å komme til Geiranger), bør man være i brukbar form. Turen var i hvert fall veldig fin, og kan absolutt anbefales!