Heimste skorkja (24.07.2016)

Ascents Fortopp heimste Skorka (1,135m) 24.07.2016
Heimste Skorkja (1,323m) 24.07.2016 10:00
Midtmorgonshornet (965m) 24.07.2016 10:00

Jeg og en kompis hadde lenge beskuet dette flotte fjellet, men aldri vært der. Dette er det 4. høyeste fjellet i hjemkommunen, og absolutt et fjell som burde bestiges. I hverfall når været er så fint som det var denne dagen! Vi valgte å gå fra Grytalisætra (400moh). Man kan også gå fra Midtbust (30moh) i Stordalen eller fra Gjerdsstølen (400moh) over Dyrkorn.

Vi gikk rett sørover mot Svartevatnet. Det mest krevende her var å krysse elven som kommer fra Grytavatnet. Denne kan være stri i perioder. Vi gikk over heia øst for Skurda (620moh) frem til Svartevatnet (602moh). Dette var lengre enn vi hadde forutsett, og tok cirka èn time. Vi tok en matpause før vi begynte oppover den bratte lia mot Heimste Skorkja. Vi slet litt med å komme over knausen på 1135moh, da vi gikk langs høyeste punktet. Her møtte vi noen bratte klipper man ikke kan komme seg over uten klatreutstyr. Vi måtte prøve 4-5 ganger før vi fant en god vei opp. Løsningen ble å gå et stykke mot høyre (sør), retning Svartevatnet. Her kom vi oss omsider opp på toppryggen. Herfra var turen til toppen rene sjarmøretappen.

Dersom man ikke er komfortabel med å klive litt, må man gå enten fra Midtbust eller fra Vikastølen ved Dyrkornvatnet, hvor man ved å gå gjennom litt tett krattskog kan komme seg opp til sadelen (786moh) mellom Midmorgonhornet og Heimste Skorkja/Sandfjellet.

Planen vår var å gå videre til Sandegga (1364moh) og Storbotnshornet (1370moh). Eggen mellom Heimste Skorkja og Sandegga var langt smalere enn vi hadde forutsett (max 1 meter bred, med 100-170 meters loddrette fall på sidene), så vi valgte å trekke oss. Vi gikk heller ned den stien som kommer fra sørsiden (fra Midtbust) og ned til sadelpunktet (786moh) mot Midmorgonshornet, og besteg dette fjellet i stedet. Dette tok ikke mer enn 20 minutter fra sadelen. Vi gikk over hele Midmorgonshornet, ned igjen til Svartevatnet for så å gå samme rute tilbake til Grytalisætra.

Da vi gikk denne turen, hadde jeg hadde nettopp fått meg GPS-klokke. Denne telte intet mindre enn 32000 skritt på denne over 15 kilometer lange turen.

(Registrerer at denne fjelltoppen heter "Sandfjellet" her på Peakbook. Med mindre jeg tar feil, er dette den knausen like øst for toppen (på cirka 1290moh). Dette er det høyeste punktet av fjellet man kan se fra sentrum i Stordal, og derfor det stordalinger gjerne kaller fjellet. Det høyeste punktet (1322moh) kan jeg med temmelig stor sikkerhet si at heter "Heimste skorkja"/"Heimste skorka".