Langtur hjemmefra (26.07.2013)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Øvre Lande (105m)
Endpoint Øvre Lande (105m)
Ascents Koldafjellet (788m) 26.07.2013
Sandtinden (1,068m) 26.07.2013
Snaufjellet (893m) 26.07.2013
Sprovstinden (1,194m) 26.07.2013
Varguraksla (772m) 26.07.2013

Jeg og en kompis bestemte oss for å legge ut på en skikkelig langtur! Vi pakket med oss mye mat, og gikk hjemmefra tidlig om morgonen. Vi gikk frem til Giskemosaga, hvor vi fulgte en traktorvei fremover Landedalen. Kun avbrutt av et kort parti med skog, fikk vi følge denne helt frem til Kvanndalssæter (370moh). Vi gikk så over myrene og tok en rastepause ved Ørskogelva. Vi gikk så over Måslia, og videre frem til Syltesætra (460moh). Vi gi så opp den bratte lia (mye kratt og ur!) bak Varguraksla. Vi fulgte så ryggen opp til Sandtinden, og videre bak til Sprovstinden, som er det høyeste fjellet på Ørskogfjellet! På dette tidspunktet var dette også mitt 3. høyeste fjell (bak Lauparen (1434moh) og Galdhøpiggen (2469moh)). Vi gikk så ned til Jutevatnet, og videre over Måslia (denne ganger et stykke lenger nord enn forrige gang). Vi gikk så bratt opp mot Kvanndalsaksla (644moh). Her er det mye berg og fuktig lyng, så man må ta seg litt tid til å finne den beste veien. Vi gikk videre til Steingårdsheivatnet (698moh), hvor vi tok en lengre pause. Vi fulgte så lia sørover (under steingårdsheitinden/Høgsvora), før vi fulgte en renne ned til dalbunnen av kvanndalen. Til tross for store morenerygger her, fikk vi krysset elven, og begynne oppover lia mot Koldafjellet. Herfra gikk turen til Snaufjellet, og ned igjen til Lande via Høgsætra. Turen var cirka 45kilometer lang, og tok cirka 14 timer. Det var en tur hvor vi fikk oppleve det meste av natur.
(En annen venn av meg fikk høre om turen, og syntes at dette høres spennende ut. Jeg og han gikk da samme turen cirka 2 uker senere, bortsett fra at vi droppet siste halvdelen (ble hentet på "flystripa" på Ørskogfjellet)