BundesTour: Sachsen (16.10.2016)  6

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Oberwiesenthal (906m)
Endpoint Samme (913m)
Characteristic Expedition
Ascents Fichtelberg (1,214m) 16.10.2016 14:01

Andre raid i Tyskland på jakt etter delstatstoppene (Bundesländergipfels). Under det forrige raidet med FjellEggen tok vi åtte topper pluss fire nasjonstopper nord i Europa. Denne gangen var planen seks stk og etter dette ville jeg stå igjen med kun Schleswig-Holstein. På en annen ferietur tok vi turen opp til Zugspitze.

Etter å ha landet på Vaclav Havel-flyplassen vest for Praha kjørte vi i ca 2 timer nordvestover til den tyske grensa og vintersportstedet Oberwiesenthal. Her ville stolheisen ta oss opp til Fichtelberg på drøye 1200 moh. Det viste seg at det var mulig å kjøre bil opp men vi hadde bestemt stolheis så da ble det det ! Et yrende folkeliv på toppen og høyeste punkt var blant parkerte motorsykler utenfor en kafeteria. God utsikt både innover i Tyskland og over til Tsjekkia. En herlig start på rundturen i sørlige Tyskland dette.