Mellom Finndalen og Lordalen (08.10.2016)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Vangen (875m)
Endpoint Vangen (875m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Rundkollan (1,873m) 08.10.2016
Rundkollan Ø2 (1,853m) 08.10.2016
Rundkollan Ø1 (1,866m) 08.10.2016
Storbrettingskollen (1,851m) 08.10.2016
Visits of other PBEs Finndalen bomveg 08.10.2016
Slådalen bomvei 08.10.2016

Tur alene. Starter ved Vangen innerst i Finndalen. Glimrende turvær; blå himmel, 7-8 kuldegrader og litt gammelsnø i høyden.
Følger sti langs østsida av Råkååi opp til 1380 moh. Her dreier jeg østover til Gråhøbui. Ei gammel steinbu som står åpen, men det har lagt seg ei snøfonn foran døra, så jeg får ikke kikket inn. Det blir ei god pause her før jeg fortsetter rett nord til høyeste Rundkollan.
Lettgått terreng, men partier med mye snø gjør at det innimellom går litt tregt.
Greit fra 1873 til 1866 og videre til 1848. De to sistnevnte har begge to omtrentlig jevnhøye toppunkter.
Videre ned til 1707-salen før oppstigninga til Storbrettingskollen. Planen er å ta med Gjerdingshøe i samme slengen men det lir for langt på dag så jeg snur her.
Retur om Grufsa og Brettingstungan før jeg kommer inn på mine gamle spor ved steinbua.

Fra Vangen og ned gjennom Finndalen tidlig på morran.
Mange fine furuer passeres opp gjennom skogen, her en høyrevridd tørrgadd.
Leirungshøe, med Finndalshorungen gjemt i tåke, fra Hømillom.
Det karakteristiske Galdhøpiggmassivet i det fjerne.
Oppe ved Gråhøbue dukker Rundkollan opp. Ennå langt igjen.
Rygghøe i vest.
Finndalshorungen og Leirungshøe med Råkåvatnet i forgrunnen.
Endelig oppe på toppen av Rundkollan, 1873 moh. Fjellene vi ser bak er Skarvedalseggen og Gråhøe.
Ennå ei Gråhø. Denne som dukker opp i nord er på 1866 moh.
Rundkollan Ø1, 1866 moh. Sporene i snøen er etter jerv.
Jervespor.
Rundkollan Ø2, 1848 moh. Toppen har to jevnhøye punkter ca. 200 m fra hverandre.
Storbrettingskollen virker veldig langt unna.
Varden på Storbrettingskollen, 1851 moh. er enorm. Men så er det heller ikke langt etter murstein!
Flott "bandrande" på Gråhøflye.