Kommunetoppene i Krødsherad og Flå/Sigdal-Høgevarde og Gråfj (15.10.2016)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Ascents Gråfjell (1,466m) 15.10.2016
Høgevarde (1,459m) 15.10.2016
Visits of other PBEs Gamle Høgevarde turisthytte (1,395m) 15.10.2016

Fra p-plass i bunn av slalomheisen ikke langt fra tempelseter. Fantastisk vær, mye folk, vinterlig og også lave skyer som kom og gikk.

Høgevarde opp til høyre i skydotten

Vi fulgte en av flere hovedruter til topps. Rutene er merket med rød eller blå merker men også delvis staker for vintermerking. Etter en halv times gange kom vi inn i skyene. Det var vind og surt, men lett å følge sporene i snøen til de som hadde gått her i høstferien og senere.

Vi rundet Høgevardetjern uten å se det og plutselig var vi oppe på toppen. Da forsvant skyene og vi var over gråveret.

Lønsjen bestemte vi oss for å ta inne. Vi fant DNT-hytta ikke langt unna toppen. Der var det varmt og godt og mye trivelig turfolk. Innimellom forsvant skyene og vi kunne skue opp mot toppen.
Videre gikk vi tilbake vestover til Tempelbekken/Raudmyra, videre nordvestover til baksiden av Ranten og så rett på Gråfjell. Her var det ingen mennesker, men spor i snøen hjalp oss å holde stien og gjorde det litt lettere å gå.
Fra stiskillet som leder ned til Istjennbekken ble det en kjapp avstikker til Gråfjell. Langs tjønn på 1348, rundet toppen Sørøst for Gråfjell, og litt bratt opp siste 50 høydemeterne.
Fantastisk utsikt, men iskald vind.

Varden på Gråfjell
Østover mot Høgevarde
Sørover mot Søre Istjenn
Nordover opp mot Ranten, som ligger til høyre i bildet.

Tilbake langs Istjennbekken ble det mildere igjen.

Takk for en fantastisk tur Monics!