Slakkafjellet (15.10.2016)

Written by rajenssen (Ranveig)

Ascents Slakkafjellet (855m) 15.10.2016

Tidligere i dag gikk jeg på Slakkafjellet, et fjell man kan gå til fra hybelen min. Jeg gikk en halvtime langs veien mot Lereim, før jeg kom til parkeringa og startet på traktorveien opp.

Ved parkeringa.
Etter ca. ti minutter langs traktorvegen kom jeg til Flugheimshaugen, og her tok jeg av på skiltet sti.
Utsikt mot solsiden på andre siden av dalen. Mange fine gårder her.
Jeg gikk glipp av skiltinga som gikk igjennom granskogen til venstre på vei opp, så jeg fulgte traktorveien lengre enn jeg hadde trengt. Heldigvis var det bare et par hundre meter å gå bortover for å finne stien igjen.
Oppe ved første turbok, klar for siste stigning mot toppen.
Oppe på toppen etter en og en halv time (en time fra parkeringa).
Utsikt innover dalen og Dalavatnet.
Og selvfølgelig Hurrungane, som man kan se fra omtrent alle topper som nærmer seg 1000 m.o.h. her!
Utsikt mot Skriki, hit vil jeg dra i vinter!!
Fineste bygda! Morsomt å se Stedjeåsen til høyre fra ny vinkel, her har jeg hatt mange joggeturer.
På vei ned fant jeg stien gjennom granskogen. Den kunne med hell vært ryddet litt, mange felte trær.

Etter nærmere tre timer var jeg hjemme på hybelen igjen, og da smakte det godt med kinamat bestilt fra resturanten. Slakkafjellet vil jeg definitivt besøke igjen. En nærliggende topp med flott utsikt og et godt alternativ til Nuken.