Turer i indre Gjemnes. (15.10.2016)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Ascents Hesthamna (520m) 15.10.2016
Hoemsmannen (555m) 15.10.2016
Litlhesthamna (470m) 15.10.2016
Randa (315m) 15.10.2016

Hesthamna & Hoemsmannen

Kjørte over Fagerlia og opp til bommen v/ Flemsetervatnet hvor jeg parkerte. Opprustning av vegen i samband med utlegging av hyttetomter for salg her.
Frost i bakken og is på vatnet. Fulgte skilta sti til Hesthamna om Svanalia. Fin sti, fin utsikt på Hesthamna. Gikk så tilbake til skaret mot Litlhesthamna, hvor det går merka sti ned Samendalen. Fulgte denne ned på myra, tok av stien og fant åpninger i skogen opp mot Hoemsmannen. Kom straks på gode dyretråkk, som jeg fulgte helt opp til ryggen øst for toppen. Fin utsikt mot Reinsfjellet og Tingvollfjorden her, som ellers i området. Etter litt mat, fortsatte jeg ned vestryggen langs saustier. Slapp meg ned på stien i Samendalen før skogen blei for tett. Deretter langs sti og veg tilbake til bilen. Fin runde. 2t10 min.

Randa

Kjørte til Sollilia, hvor skogsveg tar av t.h. (østover) rett før garden. I enden av denne vegen starter ruta til Randa, først på traktorveg, seinere sti. Utsikt mot nord. Måtte droppe avstikkeren bortom Skoglihammaren, siden tid til rådighet var i ferd med å renne ut... 50 min. t/r.