Trollsteinseggjer mm (15.10.2016)  5

Trollsteineggje S0 (2,262m) 15.10.2016
Trollsteineggje S1 (2,250m) 15.10.2016
Trollsteineggje S2 (2,215m) 15.10.2016

Vi var klar over at dette var en lang dagsmarsj (etter å ha lest div. turrapporter her inne) - så vi satsa på tidlig start for å få mest mulig dagslys. Parkerte ved parkeringa til Glitterheim ca. 0800 - og fikk med oss soloppgangen. Fantastisk start på dagen :)

Fulgte vegen mot Glitterheim ca. en kilometer før vi skar opp lia på høgre side av Bergenusshaugen. Det har vært frost ganske lenge, så vi kunne gå tørrskodd over myrene i terrengsko. Holdt oss til høyre hele vegen også inne i Trollsteinskveilen, og gikk oss litt fast da vi ikke kom over elva. Ingen lang omveg da.

Fortsatte inn i Svartholsglupen. Her var det snøhelt, så vi bytta terrengsko med fjellsko før vi fortsatte. Forholdsvis greit opp til Svartholshøe, men litt uvegsamt da det lå en del snø - og det var lett å tråkke mellom steinene. Brukte litt ekstra tid pga dette. Raskt videre til Trollstein-Rundhøe for å holde tidsskjema. Også her mye snø mellom steinene og litt vanskelig å gå.

Det så greit ut over mot Dronninga, så vi holdt koken og labba på. Ryggen videre var så og si snøfri, så greit å gå. Litt vind, men ikke ille. Sektretæren var litt spent på de grønne trekantene, og den i oppstiginga til Trollsteinseggje var spennende nok Turplanleggern kom - som vanlig - greit opp hammeren. Sekretæren såg etter andre muligheter til å passere, men ingen umiddelbare løsninger viste seg. Med en hjelpende hånd fra Turplanleggeren gikk det greit, og vi kunne fortsette. Artig skrue den Trollsteinseggje :)

Litt etter skjema var det ikke rom for å hvile på laurbærene. Videre bortover egga for å få med de siste to. Turplaneggeren var happy da han kom på 2250 toppen, da han trodde det var den siste (trodde 2262-toppen var en pf 10 topp). Sektetæren hadde heldigvis tatt bilde av kartet i bibelen, og måtte avkrefte dette. Bare å labbe videre til 2210 toppen. Dette gikk radig. Kan ikke skjønne hvor de to grønne trekantene mellom Trollsteinseggje og 2210-toppen er....

Retur samme veg til vi kom til Dronninga. Her skar vi nedover mot breen på, og tenkte vi skulle få en billig reise på snø. Den gang ei... Snøen brøt, så det ble tungt å gå. Videre over Ryggen til Trollstein-Rundhøe (ikke helt på toppen) og nedover mot ryggen på Svartholshøe. Sekretæren brukte usannsynlig lang tid nedover, da det var vanskelig å gå pga snøen mellom steinene. Godt å komme ned i Svartholsglupen der det var litt lettere å gå. Greit framover Trollsteinskveilen, men det begynte å røyne på etter en lang dag i fjellet. Holdt tempoet oppe, i håp om å komme til bilen mens det fortsatt var dagslys.

Da vi kom til den siste haugen før det bikker nedover mot Veodalen igjen møtte fullmånen oss i all sin prakt. For en naturopplevelse!! Den skinte på Veo, så det så ut som gull. Ble i overkant mørkt nedover lia på tross av måneskinnet, så vi måtte fram med hodelyktene. Framme ved bilen etter drøye 11 timer på tur (hadde nok bruk litt kortere tid om det hadde vært bedre forhold på de første to toppene). Begge skjønt enige om at dette hadde vært en super dag i det flotte høstværet.