Himalaya på Tonsåsen - bålfyring - og nesten krise... (14.10.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Himalaya (på Tonsåsen) (826m) 14.10.2016

Feira Nordre Land lista og 1000-pf-topper ved å sykle inn til Himalaya på Tonsåsen, for å fyre opp bål i solvendt terreng. Først opp bakkene i rim, og støvlene ble våte utvendig, før jeg fant en tørr skråning nær toppen.
Gjorde opp et lite bål her, men du verden som det fattet! Tråkket det ned med støvlene, men det flammet opp flere steder kjappere enn jeg fikk holdt det under kontroll. Panikk! Pust, og ro deg ned! Ny strategi: Ved å la det brenne nedover i terrenget (det gikk likevel sakte) og ved å la det brenne mot høyre, der et sva sikkert ville stoppe flammene, kunne jeg konsentrere meg om bare to sider. Etter 10-15 hektiske minutter, der det nesten fattet i klærne mine også, og med kullsvarte fjellstøvler, kunne jeg puste ut.
Bygde opp en ring med steiner midt i det brente området, og fyrte opp igjen her. Du verden for en tørr ved jeg fant! Lot nesten til å være marinert i rødsprit, og jeg har nesten ikke opplevd maken.
Etter pølsegrillinga ble jeg sittende lenge og drive etterslokking utenfor bålet i torva, hvor det nå og da begynte å ryke. Gravde fram glo etter glo. Vannet var alt brukt opp. Til slutt ble det endelig helt rolig, og jeg kunne avslutte "feiringa" og dra trygt hjem samtidig som sola var i ferd med å gå ned.
Etter bare 15 meter møtte jeg rim på bakken igjen, og støvlene ble straks våte utvendig; FOR en forskjell. Trodde nesten ikke det kunne variere så mye innenfor et så lite område!

Himalaya - Minihimlis

Written by TERJES 16.10.2016 02:14

Hei.

Jeg var på Himalaya i 2008. Den gangen var det en basecamp med navn Minihimlis ca. halvveis opp mot toppen. Det hang også en kaffekjele på toppen. Eksisterer noe av dette ennå? Jeg synes det er merkelig at ikke flere peakbookere valfarter til denne toppen med et så spesielt navn. Men du har jo rekord i antall turer til Himalaya.

Sv: Himalaya - Minihimlis

Written by Olepetter 16.10.2016 09:13

Etter rehabiliteringssenteret på Tonsåsen like ved ble nedlagt, har stien forfalt tydelig. Minihimlis og basecamp består. Jeg har fjernet og brent en del avfall som lå på toppen.