De tre store (26.05.2016)

Written by ksten (Kristian Stenerud)

Start point Heggedalen
Vardliberget (693m) 26.05.2016
Vassfjellet (711m) 26.05.2016

Drømmetur

Har en stund tenkt på å koble de tre store "fjell" i Trondheims området. Etter å ha vært fem år i Trondheim, utallige turer til Liaåsen og Storheia og etter å ha koblet en tur mellom Liaåsen-Storheia(https://www.strava.com/activities/424511128) var det på tide å koble alle. Planen var å starte hjemmefra ved Voll og løpe til Liaåsen sydover mot Bratsberg og så videre mot Vassfjellet via kappelet. Etter Vassfjellet var planen å løpe litt lengre vest og prøve å finne en sti ned på denne siden. For så å løpe over Heimdal og enkleste vei til Storheia og hjem til Voll.

Kvelden

Som vanlig er det Grønnis som blir blir med på disse turene. Vi løper hjemme fra i seks tiden på ettermiddagen. Strålende sol gjør at det blir behagelig med shorts og singlet. Vi legger i vei mot Liaåsen den veien vi har løpt alt for mange ganger. Vi finner en veldig fin rute, mot Bratsberg åsen og ned mot Nidelven. Sliter litt med å finne veien mellom Tiller og Skjøla, men finner frem etterhvert. Følger veien opp mot Vassfjell kapellet og liten sti til tider, men stort sett myr til vi kommer opp på Vassfjell platået. Her er det veldig fint å løp akkurat som å være på høyfjellet. Fra Vassfjellet løper vi litt lenger vest enn på vei mot og drar etterhvert enda lenger ned i vestsiden på en fin sti som etterhvert ender i en grusvei. Følger grusveien en stund løper litt feil og etterhvert er på asfalten nedenfor Rødde. Nå venter et langt kjipt parti på asfalt til Heimdal. Grønnis har en tung dag og tar turen hjem langs Nidelven. Kommer til Heimdal rett før ellve og rekker akkurat å få kjøpt en Cola og fylt flaskene før de stengte. En cola hjelper alltid bra når men begynner å bli litt sliten. Etter Heimdal løper jeg over Smistadgrenda, Rønningen, Marka og og tokk Lindboløypa opp til Storheiea. Utrolig deilig følelse å være på toppen av siste "fjellet", så måtte jeg bare komme meg hjem. På med hodelykten og prøve å finne korteste vei hjem mot Voll. God underholdning å møte folk som tusler hjem fra byen klokken 3 på natten, det hjalp litt for jeg var veldig sliten på slutten.